Huovinen: Itämeriselonteko on ympäripyöreydessään pettymys

Kansanedustaja, ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Susanna Huovisen (sd) mielestä hallituksen Itämeriselonteko jää lähinnä tilannekatsaukseksi.
– Se ei sisällä todellista tulevaisuudenvisiota tai polkua puhtaamman ja turvallisemman Itämeren rannalle.

Huovinen muistutti, että monet hallituksen toimet ovat ristiriidassa selonteon tavoitteiden kanssa. Lähialueilla tehtävien ympäristöhankkeiden rahoitusta on viime vuosien aikana leikattu vaikka juuri ne ovat kustannustehokkaimpia suojelukeinoja.

– On hyvä, että ministeri Lehtomäki julkisti eilen aikeen Suomen jatkorahoituksesta Pietarin jäteveden puhdistamolle. Toivottavasti suunnitelma viedään loppuun saakka, sillä Suomen rahoitusosuudesta on päätetty vasta puolet, painotti Huovinen.

Kotimaassa keskeisin kysymys on maatalouden päästöjen saaminen kuriin. Sosialidemokraatit linjasivat jo kaksi vuotta sitten asiakirjassa Itämeri 10, että maatalouden ympäristötuen ehtoja olisi tiukennettava ja suojelutoimintaa tehostettava Itämeriministeritason poliittisella sitoumuksella.

– Hallituksen Itämeristrategia ei maatalouden osalta sisällä yhtään konkreettista ja poliittista päätöstä tilanteen parantamiseksi tässä ja nyt. Viime hallituskaudella ympäristötukeen tehtiin rajusta vastustuksesta huolimatta tiukennuksia. Sen jälkeenkin olemme toistuvasti esittäneet ympäristötuen ehtojen kriittistä tarkastelua, totesi Huovinen.

Huovinen piti SDP:n eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron.