Huovinen: Hallituksen ydinvoimaratkaisu mitätöi uusiutuvien paketin

Kansanedustaja ja ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Susanna Huovinen (sd) on pettynyt hallituksen suurisuuntaiseen ydinvoimapäätökseen. Hänen mukaansa hallitus vaarantaa uusiutuvien energiamuotojen kehityksen ehdottomalla kahta uutta lupaa ydinvoimarakentamiselle.
– Hallituksen uusiutuvien energialähteiden puolesta puhuminen jää puheiden asteelle. Kun tehdään näin mittava ydinvoimaratkaisu, voi kysyä, mille markkinoille hallitus ajattelee uusiutuvien mahtuvan, Huovinen ihmettelee.

Huovisen mukaan hallituksen olisi pitänyt tarkemmin harkita sähköntarpeen kasvuennusteita. Hänen mielestään hallitus on jättänyt huomioimatta energiansäästön ja energiatehokkuuden mahdollisuudet.
– Hallitus kyllä pistää pystyyn valtavat määrät erilaisia työryhmiä ja istuttaa niissä satoja asiantuntijoita, mutta jättää esitykset mappi ööhön, Huovinen kritisoi.

Susanna Huovisen mukaan Vihreät ovat menettäneet tehdyn ydinvoimaratkaisun jälkeen uskottavuutensa täydellisesti.
– Vihreät ovat mukana hallituksessa, joka tekee Suomesta todellisen ydinvoiman mahtimaan, Huovinen summaa.