Hulvaton veronalennusinto johtaa perikatoon

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaoston jäsen Pia Viitanen ei kannata Suomen lähtemistä verotukselliseen kilpavarusteluun. Viitanen pitää huolestuttavana kokoomuksen Sampsa Katajan kilpailuhenkisiä lausuntoja. Katajan mukaan (HS 14.9.2012) Suomen tulisi lähteä yhteisöverokilpailuun Ruotsin kanssa. Ruotsi alensi yritysveroastettaan torstaina 22 prosenttiin. Suomessa yhteisövero laskettiin vastikään on 24,5 prosenttiin.

– Verokilpailun päässä on rapautuva veropohja ja rapautuvat palvelut. Lopputuloksena ei ole yhtään voittajaa, vaan kaikkien tappio. Onko niin että Suomen ja Ruotsin porvareilla on tarve kilpailla siitä, kumpaan maahan saadaan alhaisempi verotus? Suomi kamppailee joka päivä valtiontalouden sopeuttamistarpeiden kanssa. Meidän on saatava valtion talous tasapainoon: emme voi syödä tulevien sukupolvien kuormasta, Viitanen sanoo.

– Vuonna 2007 aloittanut oikeistohallitus sai perinnökseen punamultahallitukselta ylijäämäisen valtiontalouden. Porvarihallituksen lopettaessa alijäämä oli kasvanut jo 8 mrd. euroon. Suurin osa budjettipohjan rapauttamisesta johtui veronalennuksista. Nyt näyttää, että viime kauden hulvaton veronalennusinto nostaa jälleen  päätään. Siihen ei pidä mennä, vaan verotuloista tulee pitää huolta.

– Kokoomuksessakin olisi hyvä miettiä, mihin veroja käytetään. Verotuloja tarvitaan vanhustenhoivaan, terveyspalvelujen rahoittamiseen, peruskoulujen ylläpitoon, ym. peruspalveluihin, Viitanen muistuttaa.

– Hyvinvoinnin rahoittamiseen tarvitaan kasvua, mutta myös kasvun hedelmistä on maksettava veroa yhteisen hyvinvoinnin edelleen lisäämiseksi. SDP haluaa pitää kiinni niin valtiontalouden tasapainosta kuin laadukkaista, tasa-arvoisesti saatavilla olevista palveluista, Viitanen lopettaa.