Hiltunen: Suomessa on suojeluvastainen ilmapiiri

SDP:n pitkän linjan kansanedustaja ja eduskunnan ympäristövaliokunnassa aktiivisesti vaikuttanut Rakel Hiltunen on huolissaan Suomen ympäristöpolitiikan suojeluvastaisesta ilmapiiristä.

– Viikoittain saamme lukea lehdistä, miten ympäristönsuojelun tasoa heikennetään jopa vastoin poliittisia päätöksiä. Soidensuojeluohjelma on jäissä, valtionmailla tapahtuva Etelä-Suomen metsien lisäsuojelu toteutettu vasemmalla kädellä ja kansallispuistoista puhuttaessa kovimmin äänessä ovat niiden vastustajat, Hiltunen luettelee. Tämä hämmästyttää ja huolestuttaa minua kovasti.

– Ekosysteemien suojelu ei ole vanhanaikaista vaan sille on entistä suurempi tarve niin maailmanlaajuisesti kuin Suomessakin. Valitettava tosiasia on että Suomen luonnon lajisto köyhtyy ja elinympäristöt pirstoutuvat.  Puhutaan biotaloudesta mutta yhteinen elinympäristömme, metsämme ja vesistömme eivät voi olla vain raaka-ainevarastoja. Luonnolla on itseisarvo ja ihminen tarvitsee ekosysteemipalveluita.

– Olen seurannut 16 vuotta ympäristövaliokunnan puheenjohtajana, varapuheenjohtajana ja jäsenenä Suomen luonnonsuojelun tilaa ja ollut vaikuttamassa alan lainsäädäntöön. Talousajattelu on ajanut ympäristönsuojelun ohi. Se on surullista ja pitäisi olla päinvastoin.

– SDP on ympäristöpuolue. Oikeus puhtaaseen ympäristöön on ihmisoikeus.