Hiltunen: Rakentamisen kuivaketju ehkäisisi kosteusvaurioita

Kansanedustaja ja eduskunnan ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja Rakel Hiltunen kiittää ministeri Pia Viitasen avausta sääsuojauksen vaatimisesta rakennustyömaille. Hiltunen pitää kaikkia toimenpiteitä kosteudenhallinnan edistämiseksi rakennuksilla tervetulleina.

– Meidän tulisi luoda rakentamiseen katkeamaton kuivaketju aivan samaan tapaan kuin elintarvikkeilla on kylmäketju. Sitä kautta voitaisiin osaltaan estää kosteusvaurioiden syntyminen rakentamisen alkuvaiheessa, Hiltunen toteaa.

Kuivaketju on välttämätön varsinkin erittäin energiatehokkaassa rakentamisessa, jossa kosteus ei poistu rakenteista kovin helposti.

– Turvallinen, terveellinen ja ympäristöystävällinen asuminen ei ole vaihtoehto, se on välttämättömyys.  Emme voi hyväksyä sitä, että jopa uusissa taloissa on sisäilma- ja kosteusongelmia, joita ratkotaan kalliisti jälkikäteen ihmisten jo sairastuttua, Hiltunen muistuttaa.

Kuivaketjun merkitys korostuu puurakentamisessa, joka on tekemässä lopullista läpimurtoaan Suomessa. Jo tällä hetkellä puurakenteisia taloja rakennetaan alusta loppuun sisätiloissa.

– Huipputekniikka ja uusimmat innovaatiot on otettava täysimääräisesti käyttöön asumis- ja yhdyskuntasuunnittelussa. Samalla on katsottava esi-isiemme oppeja terveellisestä ja turvallisesta rakentamisesta. Luonnonmukaiset ja hengittävät materiaalit, kuten puu, on nostettava niille kuuluvaan arvoon, Hiltunen edellyttää.