Helsingin demarit: Lähikirjastot säilytettävä

Jorma BergholmHelsingin sosialidemokraattinen valtuustoryhmä ei hyväksy kaupungin lähikirjastojen sulkemista.
– Kirjastot ovat todella suosittu julkinen palvelu, jota käyttävät lähes kaikki kuntalaiset koulutukseen tai tulotasoon katsomatta. On lyhytnäköistä säästää tällaisesta hyvinvointia lisäävästä palvelusta, sosialidemokraattisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Jorma Bergholm toteaa.

Hänen mukaansa lähikirjastoilla on sivistyksen ja lukemisen edistämisen lisäksi suuri sosiaalinen merkitys koululaisille, työttömille, vanhuksille, mielenterveyskuntoutujille, maahanmuuttajille.
– Kirjastot rakentavat kaupunginosien yhteisöllisyyttä parhaalla mahdollisella tavalla. Lähikirjasto on myös viisasta syrjäytymisen ennalta ehkäisyä, Bergholm muistuttaa.

Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan jäsen Risto Kolasen mukaan kirjastot tarjoavat alueilleen monipuolista palvelua, niin tietoa kuin kulttuuria.
– Sähköisen tiedon välityksen rooli kasvaa koko ajan. Kirjastot ehkäisevät myös vieraantumista tietoyhteiskunnasta tarjoamalla tietokoneita nettiyhteyksiä ja digitaalisia palveluita, Kolanen toteaa.

– Kaupunkilaisten kirjastopalvelujen käyttäjinä on vaikea ymmärtää, miksi Helsinki rakentaisi paraatikuvaperusteilla suurta keskustakirjastoa ja samaan aikaan lakkauttaa toimivia kirjastoja lähiöissä, Kolanen ihmettelee.

Hänen mielestään toiminta muistuttaa nyt hölmöläisten peitonjatkamista.
– Esimerkiksi Vallilan kirjastoa on juuri korjattu 500 000 eurolla ja nytkö se sitten pitäisi sulkea, Kolanen päivittelee.