Helppoheikit lujille: Rajamäki on tyytyväinen ilokaasulinjauksiin

SDP:n kansanedustaja Kari Rajamäki on tyytyväinen Maria Guzenina-Richardsonilta (sd.) saamaansa vastaukseen ilokaasun päihdekäyttöön puuttumisesta. Rajamäki teki asiasta kirjallisen kysymyksen 3.5., kun julkisuuteen tuli vapun alla tieto nuorisolle ärhäkkäästi mainostavista ilokaasukauppiaista. Ilokaasun nauttiminen yhdessä alkoholin kanssa aiheuttaa hengitysteiden lamaantumista, joka pahimmassa tapauksessa voi johtaa tukehtumiskuolemaan.

Vastausaikana peruspalveluministerinä toiminut Guzenina-Richardson toteaa, että keskeiset viranomaiset ovat yhdessä tuumin päättäneet tarttua ilokaasuongelmaan.

– Väistyneen peruspalveluministerin kommentti on juuri oikeanlainen. Päätös rajoittaa ilokaasua selvästi päihdekäyttöön myyvien yritysten toimintaa on oikea ratkaisu. Tällaista erityisesti nuorten ihmisten hengellä leikkivää bisnestä ei pidä sallia.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on jo ryhtynyt valmistelemaan valvonnan tiukentamista kemikaalilain nojalla. Eduskunnassa käsittelyssä olevaan uuteen kemikaalilakiin on tarkoitus sisällyttää mahdollisuus tarkemmille säännöksille, joilla estetään kemikaalien väärinkäyttöä myös jatkossa.

– Ilokaasun väärinkäyttö ei ole leikinasia. On hyvä, että hallitus on tarttunut tarvittavien tahojen kanssa ripeästi ongelmaan. Jatkossa on pidettävä huolta siitä, ettei tällaisia ihmishengellä leikitteleviä helppoheikkejä katsella sivusta hetkeäkään.