Heinäluomasta SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja

Eero Heinäluoma on valittu SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtajaksi. Valinnan teki tänään 21. huhtikuuta kokoontunut SDP:n uusi eduskuntaryhmä järjestäytymiskokouksessaan.

Ryhmän ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Miapetra Kumpula-Natri ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Jukka Gustafsson.

Kaikki kolme valittua toimivat samoissa tehtävissä jo edellisessä eduskuntaryhmässä. Eduskuntaryhmä tarkastelee puheenjohtajiston valintoja uudelleen toukokuun lopussa, kun hallitusneuvottelut ovat saatu päätökseen. Sama koskee myös valiokuntapaikkojen jakoa.

Koko puheenjohtajisto sekä Erkki Tuomioja ja Maarit Feldt-Ranta valittiin eduskuntaryhmän edustajiksi hallitusneuvotteluihin. SDP:n puoluehallitus nimesi jo tiistaina neuvottelijoiksi puolueen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajat, puoluesihteerin sekä puoluevaltuuston puheenjohtajan.

Ryhmä valitsi Jutta Urpilaisen ehdokkaakseen ensimmäiseksi varapuhemieheksi.