Heinäluoma varoittaa asumiskustannusten kasvusta

Asumiskustannukset ovat nyt voimakkaassa nousussa energian hinnannousun ja hallituksen veropäätösten yhteisvaikutuksesta. Kotitalouksien todellinen taloudellinen asema uhkaakin pysyvämmin heikentyä, ellei ilmiöön puututa, Eero Heinäluoma sanoo.

Hän puhui tänään Turussa pientalomessuilla.

Hallituksen energiaveropäätökset ovat osaltaan vaikuttamassa sähkön ja kaukolämmön hintojen nousuun lähes 20 prosentilla. Hallituksen vihreäksi mainostettu verouudistus onkin osoittautumassa pieni- ja keskituloisten kotitalouksien lisäveroksi. Tämä samaan aikaan, kun hallituksella ei riitä rohkeus puuttua pääomaverotuksen tasoon.

Asumiskustannuksia kasvattavat myös eräät vanhentuneet rakennusmääräykset. Tällaisia ovat kylmän sodan aikaiset pommmisuojamääräykset ja puurakentamista haittaava byrokratia. Pommisuojamääräysten ajantasaistaminen on juuttunut hallituksen sisäisiin vääntöihin. Nyt olisi hyvä aika huomata, että kylmä sota on päättynyt.

Seuraavan hallituksen tavoitteisiin tulee ottaa asumiskustannusten kohtuullistaminen. Tämä edellyttää toimia niin asuntotuotannon lisäämiseksi kuin rakennusmääräysten ja kaavoitustoimien uudistamiseksi.