Heinäluoma: Suomi tarvitsee täsmäelvytystä

– Maailman talouden vaikeudet eivät ole ohitse. Yhdysvallat ei näytä yltävän toivotuksi taloudenveturiksi ja Euroopassa näkymät ovat kaksijakoiset. Saksan vienti on kehittynyt myönteisesti, mutta Etelä-Euroopan maat ovat suurissa vaikeuksissa.

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eero Heinäluoma totesi kesäkokouksen avauksessa, että maailman talouden epävakaa tila korostaa kotimaisen työllisyyden hoidon ja kasvupolitiikan merkitystä.

– Työllisyyden kohentuminen on välttämätön edellytys kasvun luomiselle ja julkisen talouden tasapainottamiseksi. Sillä on myös valtava inhimillinen merkitys kasvavalle joukolle nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyydestä kärsiville.

Heinäluoma pitääkin tässä valossa melkoisena saavutuksena budjettiriiheä, jossa työllisyys ei noussut keskiöön.

– On ihmeellistä, että työministeri Anni Sinnemäki kehuu työllisyysrahojen leikkausta. Ennen työministerit taistelivat näiden rahojen puolesta ja myös saavuttivat tuloksia.

Hallintouudistusten tulokset hämmentävät

– Hallituksen käynnistämät hallintouudistuksien tulokset hämmentävät kansalaisia. Valtion aluehallintouudistus johtaa yt-neuvotteluihin. Paras-hankkeesta on vauhti loppunut juuri kun kuntien talous ja rakenteet tarvitsevat uudistusta.

SDP:n ja eduskuntaryhmän johto vierailivat kesäkokouksen aluksi Pirkanmaan Hätäkeskuksessa. Heinäluoma epäilee, että Hätäkeskusuudistuksen säästöt jäävät kokonaisuudessa kasvaneita kustannuksia pienemmiksi.

– Vetoamme muihin eduskuntapuolueisiin, jotta hätäkeskusuudistus otettaisiin vielä uudelleen harkintaan. Eduskunnan aloittaessa kerää demareiden eduskuntaryhmä nimiä toimenpidealoitteeseen, että asiaan voidaan vielä palata. Kyse on kansalaisten peruspalvelusta, jota hallitus on horjuttamassa härkäpäisesti ajamallaan hankkeella.