Heinäluoma: Sipilän hallituksen kirkastettava Eurooppa-linjauksiaan

Ajankohtaista, Vappu 10:12

Eero Heinäluoma

Sipilän hallituksen pitää nopeassa tahdissa selvittää itselleen ja kansakunnalle, millaista Eurooppa-politiikkaa hallitus aikoo ajaa. Suomen mahdollisuudet vaikuttamiseen heikkenevät olennaisesti, jos Eurooppa-ministerimme mielletään kannattavan eroa EU:sta, sanoi kansanedustaja Eero Heinäluoma puhuessaan vappuna Loviisassa ja Mäntsälässä.

– Kansakunnan menestymisen ja vaikuttamisen kohtalonkysymyksiä ei pidä tehdä riippuvaiseksi minkään puolueen sisäisestä vallanjaosta ja puoluekokouspelistä. EU puutteineenkin on maamme hyvinvoinnille ja turvallisuudelle parempi ratkaisu kuin puheet hyppäämisestä Venäjän ja EU:n välimaastoon.

EU-eron sijaan keskustelua tarvitaan Unionin kehittämisen isoista vaihtoehdoista. Siinä Suomen pitää olla aktiivinen oman etunsa puolustaja ja rakentavien vaihtoehtojen tarjoaja.

– Euroopan Unionissa on vuoden lopulla tehtävänä tärkeitä tulevaisuuslinjauksia. Kysymys on siitä, mihin suuntaan Unionin kulkee Iso-Britannian eron jälkeen ja mitä vastauksia Unioni antaa kansalaisilleen finanssikriisin ja pakolaiskriisin  jälkeisessä maailmassa. EU:n tulevaisuudelle nyt käynnistynyt keskustelu on vähintään yhtä tärkeä kuin aikoinaan päätös Talous- ja rahaliittoon siirtymisestä.

– Unionin on syytä jatkossa tunnustaa maiden erilaisuus ja mahdollistaa tiiviimpi keskinäinen yhteistyö siitä kiinnostuneille. Yksi koko sopii kaikille -aika on ohitse. Yhteinen arvopohja ja yhteiset pelisäännöt sisämarkkinoilla ovat jatkossakin välttämättömiä, vaikka muussa kehityksessä erilaisuus tunnustettaisiin.

– Suomelle erityisen suurta merkitystä on sillä, miten euroalueen ja puolustuksen alalla yhteistyö tulee jatkossa kehittymään. Jotta voimme vaikuttaa maamme hyvinvoinnille ja turvallisuudelle elintärkeissä asioissa, on Sipilän hallituksen nopeasti kirkastettava Eurooppa-linjauksiaan.