Heinäluoma: Seuraava hallitus koottava työllisyystavoitteen ympärille

Solidaarisuus työttömiä kohtaan on asetettava kaiken politiikan mittariksi. Oikea tavoite on täystyöllisyys, sillä vain se voi viime kädessä turvata pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan säilymisen.

Hallitukseen tarvitaan ne puolueet, jotka ovat valmiita sitoutumaan työllisyystavoitteeseen ja joilla on kykyä ja halua vahvaan kasvupolitiikkaan. Puolueet, jotka haluavat pysäyttää kansakuntaa uhkaavan kahtiajaon.

Tänä vappuna on syytä varoittaa kansakuntaa uhkaavasta kahtiajaosta. Työttömyys kasvaa, terveyserot lisääntyvät, toimeentuloerot ovat kasvussa. Muutoksella on kiire, sillä tasa-arvoisen Suomen ytimessä olevat kunnalliset peruspalvelut ovat uudelleen vaaran alla. Julkisten terveydenhoitoa yksityistetään vauhdilla ja rahanpuute näkyy vanhustenhoitomme häpeällisessä tilassa. Kokonaisia sairaaloita ajetaan konkurssiin kun ei löydy kahden miljoonan euron suuruista rahoitusta.

Vanhasen porvarihallituksen kolme vuotta ovat nyt takana. Viimeinen vuosi on lähtenyt liikkeelle. Ollaan kääntymässä tämän hallituksen maalisuoralle. Hallituksen suoritus on tänään jo arvioitavissa eikä arvosana nouse kovin korkealle.

Hallitus lähti liikkeelle suurin fanfaarein ja lupauksin. Työllisyyttä luvattiin parantaa 80–100 000 hengellä. Valtionvelkaa luvattiin lyhentää. Sosiaaliturva uudistaa. Yrittäjyyttä parantaa. Palkansaaja-yhteistyötä jatkaa.

Tänään näemme todellisen saldon. Työpaikkamenetykset ovat kohoamassa lähes 80 000. Valtiontalous on päästetty ylisuurten veronalennusten jälkeen pahasti retuperälle. Hallituksen myötäjäiseksi saama kolmen miljardin euron valtiontalouden ylijäämä on kääntynyt lähes kolmentoista miljardin alijäämäksi. Sosiaaliturvan uudistukset lykättiin ensin komiteaan ja sitten seuraavalle vaalikaudella. Pääministeri Vanhanen keksi tästä keskeneräisestä sosiaaliturvauudistuksesta vielä perusteen nykyisen hallituspohjan jatkamiselle vaalien jälkeen.

Yrittäjyyden vapauttaminen on jäänyt suurten puheiden ja lennokkaiden ohjelmien varaan. Palkansaajayhteistyötä hallitus tarvitsee vain suojakaavuksi haluamilleen eläkeleikkauksille. Hallituksen kaksi kuukautta sitten käynnistämien kolmikantaneuvottelujen ainut todellinen tavoite näyttää olevan palkansaajajärjestöjen painostaminen eläkeleikkauksiin. Pääministeri Vanhasen Rukan lumilla syntynyt valo palaa edelleenkin valtioneuvoston linnassa.

On sanottava suoraan ja selkeästi. Suomalaisten eläkkeiden taso on jo nyt niin matala, että mitkään uudet eläkkeiden tasoa koskevat leikkaukset eivät tule kyseeseen. Eläkkeiden leikkausten sijaan tarvitaan työnteon rohkaisua ja työllisyydestä huolehtimista. Tarvitaan työssä jaksamiseen panostamista, työyhteisöjen muuttumista inhimilliseen, ihmistä arvostavaan suuntaan. Todelliset eläkeiät eivät nouse eläkelakeja muuttamalla vaan työpaikkoja kehittämällä. Siksi on keppien sijasta käytettävä porkkanoita. On palkittava niitä työnantajia, jotka pitävät yli 60-vuotiaita töissä. Tähän tähtää sosialidemokraattien ehdotus alemmista työnantajamaksuista niille työnantajille, jotka irtisanomisten sijaan kehittävät työpaikkojaan ja pitävät yli 60-vuotiaat töissä. Tähän tähtää myös työmarkkinajärjestöjen yhteinen sopimus työssä jaksamista tukevista toimista, jotka odottavat vain toteuttajaansa.

Työpaikkojen tasa-arvon rakentamisesta ei porvarihallitusta voi syyttää. Pätkätyöntekijöiden ja vuokratyöntekijöiden arki ei ole valtioneuvoston linnaan kuulunut. Ulkomaalaiset työntekijät ovat hekin joutumassa uudenlaisen hyväksikäytön kohteeksi. Sopimukset alittavat palkat, ylipitkät päivät, puuttuva työsuojelu ovat arkitodellisuutta erityisesti rakennus- ja ravintola-aloilla. Ulkomaille rekisteröityjen yritysten selvä verojen ja sosiaaliturvamaksujen laiminlyönti on laajeneva ongelma. Harmaa talous vie töitä rehellisilta suomalaisilta yrittäjiltä. Hallitus levittelee käsiään ongelman edessä. Ja päinvastoin: se on vähentänyt niiden viranomaisten määrää ja työmahdollisuuksia, jotka ovat tehneet Suomen ulkopuolelta tulleiden työntekijöiden työehtojen valvontaa. Työsuojelutarkastajien määrää on vähennetty ja keskusrikospoliisin ulkomaisen työvoiman työehtovalvontaa tehnyt yksikkö lakkautettiin.

Ulkomaalaisten työntekijöiden työehtovalvontaan tarvitaan muutos. Suomi ei ole Suomi, jos se sallii kaksien työmarkkinoiden syntymisen. Työsuojelutarkastajien määrää on lisättävä palkansaajajärjestöjen esitysten mukaan. Poliisin toimintamahdollisuudet on palautettava. Verojen maksun seurantaa on parannettava.

Yhdessä asiassa tämä hallitus on kuitenkin ylittänyt kaikki ennätykset ja lupaukset. Se on skandaalien määrä. Jokainen hallitus sortuu joihinkin epäonnistumisiin. Kompurointia tulee. Mutta aiemmat hallitukset ja ministerit ovat myös kantaneet teoistaan vastuuta. Ministereitä on vaihdettu, kun luottamus on mennyt. Tämä hallitus on pyörinyt kaksi vuotta vaalirahasotkuissa ilman, että kukaan vastaa mistään mitään.

Keskustalla on raskas vastuu vaalirahasotkuista. Kun poliittista selvyyttä rahoitukseen ei tule, on vastuu ja johtopäätökset siirtymässä oikeusviranomaisille. Poliisi selvittää nyt myös sellaista, joka olisi kuulunut asianosaisten itsensä selvitettäväksi.

Viime kädessä arviointia tekevät kansalaiset ensi vaaleissa.

Metropoliyhteistyössä eteenpäin

Pääkaupunkiseudulla on aika ottaa askeleita tiiviimpään yhteistoimintaan palveluiden parantamiseksi ja ihmisten arjen sujuvoittamiseksi. Kunnilta kaivataan näissä asioissa uutta ajattelua ja ennakkoluulottomuutta.

Ihmiset liikkuvat ja vaihtavat asuinpaikkaa tällä alueella aivan eri rytmiin kuin aikaisemmin. Kahtiajaon riskit ovat näkyvissä myös yhdyskuntarakenteessa ja muuttoliikkeessä.

Kaavoitusta, liikenteen ja monien muiden palvelujen tarkastelua tulee jatkossa tehdä isommalla alueella kuin nykyisissä peruskunnissa. Nyt tarvitaan rohkeita ajatuksia uudenlaisen metropoliyhteistyön synnyttämiseksi. Sellainen yhteistyö voi tehdä pääkaupunkiseudusta ja koko Uudestamaasta vetovoimaisen eurooppalaisen keskuksen, jossa hyvät palvelut, korkea työllisyys, luonto ja kansainvälisyys yhdistyvät.