Heinäluoma kiirehtii eläkelinjauksia

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eero Heinäluoma kiirehtii puolueilta niiden eläkelinjauksia. Heinäluoman mielestä kaikkien puolueiden pitäisi nyt kertoa kansalaisille, miten ne aikovat isoissa eläkeratkaisussa toimia. Heinäluoma puhui Kymen sosialidemokraattien maakuntajuhlassa Lappeenrannassa. SDP:n ryhmäjohtaja arvioi, ettei kansalaisten luottamus kestä jatkuvaa epävarmuutta ja toistuvaa eläkkeiden reparointia.

– Nykyisissä eläkkeissä ei ole tilaa heikennyksille. Suomalaisten eläkkeiden taso on kansainvälisestikin katsoen pikemminkin vaatimaton kuin pröystäilevä. Joustava eläkeikä 63 ja 68 vuoden välillä antaa kaikki mahdollisuudet työssäoloajan pidentämiseen, kunhan työpaikat kehittyvät käyttämään yli 60-vuotiaiden osaamista.

– Nyt pitäisikin rohkaista työnantajia kehittämään työyhteisöjä ja työntekijöiden jaksamista. Yksi käyttökelpoinen vaihtoehto olisi alentaa työnantajamaksuja niiltä työnantajilta, jotka pitävät yli 60-vuotiaat palveluksessa. Tällainen porkkana työnantajille voisi olla paljon parempi ohjauskeino kuin palkansaajille kaavaillut kepit.

– Olisi toivottavaa, että elinkeinoelämä eläisi eläkeasioissa niin kuin se itse opettaa. Kun elinkeinoelämän keskeiset vaikuttajat jäävät 60-vuotiaina ja heti sen jälkeen eläkkeelle, ei puheilla pidemmistä työurista ole kovin paljoa uskottavuutta kansalaisten silmissä. Jos siisteissä sisätöissä ei jakseta 60 vuotta pidempään, voi kysyä, mikä on tilanne raskaissa hoito- ja rakennustöissä tai tehtaiden kolmivuoroissa. Elinkeinoelämän järjestöissä kannattaisi nyt kurkistaa peiliin, siivota oma kotiporstua ja palata sen jälkeen uusin ottein eläkeneuvotteluihin.