Heinäluoma kehottaa uudistumaan

Ajankohtaista, Vappu 15:49

Eero Heinäluoma

Kuntavaalien tulos jättää ison jäljen paitsi kuntien päätöksentekoon myös maan politiikkaan. Hallituspuolueet menettivät kansalaisten enemmistön luottamuksen ja oppositio yleisesti vahvistui. Vaalituloksessa on hallituspuolueille vahva varoitus kansalaisten huolesta maan suunnasta, sanoi SDP:n kansanedustaja Eero Heinäluoma puhuessaan tänään vapunaaton juhlatilaisuudessa Käpylässä.

– Pääministeripuolue keskustan tippuminen pronssisijalle kertoo siitä, ettei keskustan kenttä seiso jakamattomasti pääministeri Sipilän kovan markkinahenkisen menon takana. Myös perussuomalaisten ääniosuuden puolittuminen eduskuntavaaleista kertoo siitä, että porvarihallituksen meno hirvittää kansalaisia.

– Hallituspuolueiden tappiosta huolimatta sosialidemokraatteille kuntavaalien tulos oli pettymys. Näin oli erityisesti suurissa kaupungeissa. Sosialidemokratialla on kuntavaalien jälkeen monta syytä aitoon ja rehelliseen itsetutkiskeluun. Syksystä 2015 alkanut puolueen hyvä veto ja vahvistunut luottamus kansalaisten keskuudessa hiipui pahasti tähän vuoteen ja vaaleihin tultaessa.

– Myös kuntakohtaista pohdintaa tarvitaan. Miksi joissakin kunnissa kuten Varkaudessa ja Raumalla kannatus vahvistuu yli 40 prosentin ja toisissa kunnissa kuten Espoossa ja Helsingissä kannatus painuu lähemmäksi kymmentä prosenttia. Kompassia pitää ravistaa ja ruorisuuntaa tarkistaa niin koko puolueessa kuin paikallisestikin.

– Sosialidemokratian pitää nyt vahvistaa yhteyttään nouseviin ikäluokkiin. Puolueen politiikan pitää puhutella aivan eri tavalla nuoria ja lapsiperheitä kuin mitä olemme viime vuosina nähneet.

– Edessä olevat kunnallisten päättäjien valinnat antavat osaltaan mahdollisuuden uudistumiseen. Nuorten ja nousevien ikäluokkien edustajien nostaminen tärkeille paikoille kunnissa varmistaa sen, että liikkeemme kehittyy, elää ajassa ja suuntaa vahvana uudelle vuosikymmenelle. Helsingissä tällainen ratkaisu on nostaa eduskunta-  ja kuntavaaleissa vahvan näytön antanut Nasima Razmyar tärkeälle apulaispormestarin paikalle. Razmyarilla on kaikki edellytykset toimia tarpeellisen muutoksen airueena Helsingissä. Helsingissä kuten koko maassa tarvitaan vahvaa sosialidemokraattista vaihtoehtoa, jonka tekijöinä ovat niin vanhat kokeneet konkarit kuin uudet nousevat kyvyt.