Heinäluoma kehottaa demareita valitsemaan Lahdessa pääministeriehdokkaan

Eero Heinäluoma

SDP:n entinen puheenjohtaja, kansanedustaja Eero Heinäluoma kehottaa sosialidemokraatteja kamppailemaan tosissaan pääministeripaikasta seuraavissa eduskuntavaaleissa 2019. Heinäluoma puhui tänään Forssan työväenyhdistyksen loppiaisjuhlassa.

– Suomen poliittinen suunta ratkeaa jälleen kerran taistelussa suurimman puolueen paikasta. Kun puolue valitsee kuukauden kuluttua Lahdessa itselleen puheenjohtajaa, on tämän puheenjohtajan täytettävä pääministeriehdokkaan mitat, Heinäluoma toteaa.

Hän muistuttaa, että Suomea on johtanut vuoteen 2019 tultaessa neljä vaalikautta, 16 vuotta, keskustalainen tai kokoomuslainen pääministeri.

– Se on pisin porvarijohtoinen kausi itsenäisyyden ajan historiassamme. Sosialidemokratia on puhunut viime vuodet vajaavaltaisesti, milloin oppositiosta, milloin hallituksen kakkospuolueena.

Heinäluoman mukaan sosialidemokraattien on tartuttava uudelleen pääministerin ruoriin 2019, jotta Suomen suunta muuttuu.

– Paluu pääministerin paikalle 16 vuoden tauon jälkeen on ainoa oikea tavoite.

Heinäluoma varoittaa sosialidemokraatteja väärästä galluptyytyväisyydestä. Erot suurimpien puolueiden kesken ovat niin pieniä, että ne mahdollistavat myös nykyisen hallituspohjan jatkon.

– Todelliseen suunnanmuutokseen tarvitaan nyt nähtyä selvästi suuremmat muutokset puolueiden kannatuksissa, Heinäluoma toteaa.