Heinäluoma: Itä-Suomi yhteistyöhön

Itä-Suomen edessä on mittava haaste teollisuuden rakennemuutoksen myötä. Sdp:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eero Heinäluoma kehottaa Itä-Suomen maakuntia yhdistämään voimansa, jotta alueen ääni kuuluu päätöksenteossa.

– Itä-Suomessa kannattaa nousta vanhoista maakuntapoteroista rakentamaan isompaa äänivaltaa alueellisessa kehittämisessä. Vähintäänkin Etelä- ja Pohjois-Savon sekä Pohjois-Karjalan kannattaisi miettiä entistä tiiviimpää liittoutumista ja yhteistä edunvalvontaa. Alueen päätöksentekijöiltä vaaditaankin nyt ennakkoluulottomuutta ja tulevaisuuteen katsomista.

Pohjois-Savon piirikokouksessa puhuneen Heinäluoman mukaan valtion pitää huolehtia osaltaan toimivista liikenneyhteyksistä, esim. nopeista junayhteyksistä. Itä-Suomen yliopisto tarvitsee riittävän rahoituksen, koska on selvää, ettei sillä ole samoja liike-elämän tukimahdollisuuksia kuin etelän kaupallisten alojen yliopistoilla. Valtion omistajaohjauksessaa tulee korostaa Itä-Suomen mahdollisuuksia kestävään teollisuustoimintaan.

SDP työstää omia ehdotuksiaan Itä-Suomen kehitysohjelmaksi emerituspuhemies Paavo Lipposen johdolla.