Heinäluoma iloinen työllisyysrahojen kasvusta

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eero Heinäluoma on ilahtunut hallituksen päätöksestä lisätä työllisyysrahoja.
–Hallitus tunnustaa nyt opposition kritiikin työllisyysvarojen riittämättömyydestä oikeaksi. Lisäbudjetissa ja ensi vuoden talousarvion korjauksessa hallitus toteuttaa SDP:n vaihtoehtobudjetin esityksiä.

Heinäluoma kuitenkin arvioi, etteivät hallituksen esittämät lisämäärärahat vielä riitä nuorten aitoon työllisyystakuuseen tai helpota tarpeeksi pitkäaikaistyöttömien tilannetta. Hän toivoo, että eduskunta päätyy budjettikäsitellyssään tukevampaan pakettiin työllisyyden parantamiseksi.

– Pitkäaikaistyöttömyys jatkaa valitettavasti kasvuaan. Heidän määränsä on kasvanut vuoden takaisesta liki viidellätoista tuhannella ja pitkäaikaistyöttömiä oli syyskuun lopussa yli 56 000 henkilöä.

Heinäluoma toivoo, että Turun telakan ympäristötuesta tehdään pikaisesti konkreettiset päätökset. Hän myös ihmettelee keskustalaisten liikenneministeri Anu Vehviläisen ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen erilaisia lausuntojen asiassa.

– Turun telakan tilaus on merkittävä sekä Lounais-Suomen työllisyydelle että koko suomalaisen laivanrakennus alan alihankkijaketjulle. Sillä on merkitystä koko merenkäyntiklusterimme kannalta. Se vaikuttaa ratkaisevasti mahdollisuuksiimme olla mukana Arktisen alueen liikennöin kasvun myötä lisääntyvässä laivakysynnässä.