Heinäluoma: Hallituksen suunnanmuutos tervetullut

Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Eero Heinäluoma (sd.) on tyytyväinen hallituksen päätökseen perua harmaan talouden torjuntaohjelmaan kohdistuvat leikkaukset sekä luopua rikkaiden armahduslaiksi luonnehditusta aktiivisen katumisen mallista. Heinäluoma huomauttaa, että harmaan talouden torjunnan tärkeydestä on vallinnut viime vuosina suuri yksimielisyys.

– Harmaan talouden torjunnasta on saatavissa huomattavia lisäverotuloja, jotka vähentävät tavallisiin kansalaisiin kohdistuvia verorasituksia. Eduskunnassa kuullut asiantuntijat ovatkin laajasti toivoneet, että harmaan talouden torjuntaohjelmaa jatketaan.

Eduskunnan tarkastusvaliokunta on tehnyt vuodesta 2007 lähtien useita esityksiä harmaan talouden torjunnan suhteen. Nämä esitykset ja niiden toteutuminen edellyttävät riittäviä voimavaroja viranomaisille.

– Varsinkin poliisin, syyttäjän ja oikeuslaitoksen resurssit ovat avainasemassa harmaan talouden torjunnassa. Tältä kannalta katsoen seuraavan askeleen tulisi olla uuden harmaan talouden torjuntaohjelman tekeminen aiempien hallitusten tavoin, Heinäluoma päättää.