Heinäluoma: Euroopassa saadaan kiinni vain prosentti rahanpesusta

Eero Heinäluoma

Rahanpesu on satojen miljardien eurojen suuruinen ongelma. Tutkimusten mukaan vain prosentti laittomasta rahasta saadaan Euroopassa kiinni. Eurooppalaisen arvostetun ajatuspajan Center of European Policy Studies CEPS:n työryhmä aloitti tänään työnsä ja tavoitteena on löytää keinot rahanpesun estämiseksi.

– Rahanpesu syö tavallisten ja rehellisten eurooppalaisten voimavaroja. Samalla se mahdollistaa veronkierron ja korruption. Ongelman kitkemiseksi tarvitaan kiireellisesti uusia toimia, vaati Eero Heinäluoma avatessaan rahanpesun vastaisen työryhmän ensimmäisen kokouksen Brysselissä.

Rahanpesusta on yritetty päästä eroon vuosikymmeniä aktiivisin keinoin mutta ilman riittäviä tuloksia.

– Valitettavasti tilanne on se, että eurooppalaisen sääntelyn tason määrittää lopulta sen heikon lenkki. Meillä on liian paljon kansallista liikkumavaraa ja rahanpesijät käyttävät hyväkseen maita, joissa valvonta ei ole tehokasta, huomauttaa Heinäluoma.

– Euroopassa on tehostettava yhteistä valvontaa. On kansalaisten ja alan yritysten etu, että EU:n jäsenmaissa on yhtenäiset säännöt ja niitä noudatetaan.

Aihe oli esillä myös talous- ja rahavaliokunnan kokouksessa tällä viikolla, kun uuden puheenjohtajamaan Kroatian valtiovarainministeri Zdravko Maric esitteli tulevan kauden ohjelmaa.

– Kysyin ministeriltä, millä keinoin jäsenmaat aiotaan saada mukaan rahanpesun torjuntaan. Hän antoi lupauksen, että asia otetaan vakavasti ja se nostetaan Ecofinin asialistalle jo touko-kesäkuussa. Tämä on hyvä suunta, Heinäluoma toteaa.

Euroopassa korkeasti arvostettu ajatuspaja CEPS on perustanut työryhmän tavoitteena etsiä yhteisiä keinoja rahanpesun kitkemiseksi ja luottamuksen rakentamiseksi osapuolten ja erimaiden välille. Työryhmää johtaa europarlamentaarikko Eero Heinäluoma. Ensimmäinen kokous oli tänään torstaina, ja mukana ryhmässä on esimerkiksi tutkijoista ja edustajia komissiosta, rahoituslaitoksista ja Europolista.