Harry Wallin: Pelastetaan taksit!

Harry Wallin

SDP:n kansanedustajan, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenen Harry Wallinin mukaan hallitus on ottanut suuren riskin lähtiessään romuttamaan Suomen erinomaisesti toimivaa taksijärjestelmää.

– Liikenne ja viestintä valiokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen totesi toukokuussa vuonna 2015 Taksilehdessä ettei maailman parasta taksijärjestelmää pidä murtaa, miten tässä nyt näin kävi?

Wallinin mukaan hallituksen esitys merkitsee taksipalvelujen voimakasta heikennystä tai jopa niistä loppumista useissa maaseutumaisissa kunnissa.

– Takseilla on merkittävä rooli yhteiskunnan vastuulla olevissa kuljetuksissa. Etenkin kun linja-autoliikenne on käytännössä monilta alueilta lähes kokonaan loppunut. Koululaiset, sairaat ja vanhukset tarvitsevat ammattilaisten hoitaman turvallisen ja luotettavan kuljetuspalvelun. Tämä tulee korostumaan uusien sote-alueiden ehkä tullessa käyttöön.

– Jatkossa autot tulisivat suuremmista taajamista ja siirtoajo aiheuttaa nykyiseen nähden lisäkustannuksia sekä yhteiskunnalle että tavallisille taksinkäyttäjille. Lisäksi taksien saapumisen aikaviive kasvaa, mikä merkitsee nykyisiin asemapaikkoihin nähden taksien saatavuuden heikentymistä. Myöskään organisoitua päivystystä kunnissa ei enää olisi.

Wallin muistuttaa, että lakiesitys tulee aiheuttamaan suunnattoman epävarmuuden alan yrittäjien ja heidän perheidensä toimeentuloon. Rajut muutokset tulisivat koskettamaan nuoria, vasta luvansaaneita yrittäjiä joilla on velkarahalla hankitut autot ja laitteet.

– Tämäkö on keskustalaista, pienyrittäjää suosivaa elinkeinopolitiikkaa? Tiedossa on myös, että jotkut lähinnä pääkaupunkiseudulla toimivat taksilupia haalineet yritysryppäät ovat valmistautumassa yritystensä myyntiin ulkomaisille suuryhtiöille eivätkä suinkaan laadukkaan taksipalvelun turvaamiseen.

– Näiden yritysten myötä jouluna ja juhannuksena taksin käyttäjät maksavat huomattavasti suurempia taksimaksuja kuin nykyisin ja todennäköisesti myös arkisin. Maaseudulla näinä juhlapyhinä ja viikonloppuisin takseja ei ole saatavilla tai jos onkin, hinnat ovat vähäisen tarjonnan mukaiset. Ruotsin kokemukset ovat tältä osin nähtävissä.