Harakka: Valinnanvapauden painava asiantuntijakritiikki on nyt julkista

Timo Harakka

Hallituksen alkuperäiseen valinnanvapauslakiesitykseen eduskuntakäsittelyssä annetut asiantuntijalausunnot on julkaistu. Esitys kaatui kesäkuussa 2017 perustuslakivaliokunnassa.

”Silloisen valinnanvapausmallin asiantuntija-arviot olivat valtiovarainvaliokunnassa tyrmääviä. Varsinkin taloustieteilijöiden ja palvelujen toimeenpanoa tuntevien henkilöiden kritiikki oli painavaa ja silmiä avaavaa.”, sanoo kansanedustaja ja SDP:n valtiovarainvaliokunnan vastaava Timo Harakka.

Keskeisin kritiikki koski sitä, kuinka valinnanvapausmallissa palveluketjut katkeavat ja palvelujen yhteensovitus hankaloituu. Sote-keskuksen taloudelliset kannusteet johtavat paineisiin siirtää kustannuksia perustasolta erikoissairaanhoitoon sekä kannustavat kermankuorintaan ja yli- tai alihoitoon. Kilpailun teoreettisia hyötyjä olisi vaikea saavuttaa suunnitellulla mallilla. Nopea siirtymä uuteen malliin nostaa riskit hyvin korkeiksi.

”Viime keväänä esitetty asiantuntijakritiikki ei ole vanhentunut. Keskeiset kritiikkiä aiheuttaneet ongelmat ovat olemassa myös hallituksen uudessa valinnanvapausesityksessä.”, Harakka toteaa.

Asiantuntijalausunnot