Harakka tuomitsee kehysriihen näpertelyksi: ”Tarvitaan viisi uudistusta, iso vitonen”

Timo Harakka

– Hallitus riitelee vaalibudjetista samaan aikaan, kun sen pitäisi varmistaa kasvun kestävyys 2020-luvulla. Se ei kykene välttämättömiin uudistuksiin, vaan näpertelee, toteaa SDP:n eduskuntaryhmän valtiovarojenvastaava Timo Harakka.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) on torjunut vaalitappioon valmistautuvien hallituskumppanien haaveet perusturvaleikkausten lievittämisestä. Sen sijaan hän on luvannut TE-toimistoille symbolisen lisärahan aktiivimalliin. Se ei lainkaan lohduta työttömiä, joista jopa puolelta leikataan työttömyyskorvauksia.

– Summat, joista nahistellaan, ovat naurettavia – promilleja budjetin loppusummasta. Hallituksen pitäisi näyttää julkisen talouden suuntaa 2020-luvun alkuvuosille, mutta se on haluton ja kyvytön välttämättömiin uudistuksiin, Harakka sanoo.

– Suomi tarvitsee viisi kestävän kasvun uudistusta, jotka SDP on valmistellut tai valmistelee, Harakka toteaa ja luettelee tulevaisuusohjelman ”ison vitosen”:

• naisten työllisyyttä ja palkkoja parantava perhevapaauudistus
  • nuorten asemaa edistävä oppivelvollisuusuudistus
  • mahdollisuuksien tasa-arvon takaava varhaiskasvatusuudistus
  • työllisyyttä ja yrittäjyyttä tukeva verouudistus sekä
  • maailman muutoksiin vastaava sosiaaliturvauudistus

– Nämä kaikki kestävän kasvun uudistukset jäävät seuraavalle hallitukselle, todennäköisesti kuudeskin – hyvän hoidon turvaava ja hallittujen kustannusten terveydenhoitouudistus.