Harakka: Suomen avointa omistusmallia ei saa vesittää

Timo Harakka

SDP:n kansanedustaja Timo Harakka ihmettelee, miksi valtiovarainministeri Alexander Stubb yrittää toistamiseen ajaa hallintarekisteröintiä, joka mahdollistaa arvopaperiomistusten piilottamisen – tällä kertaa ei Suomeen, vaan ulkomaisiin hallintarekistereihin. Se, mikä on nykyisin laitonta, olisi jatkossa laillista.

– Valtiovaraniministeri ajoi hallintarekisteriä ensimmäisellä kerralla torvet soiden, toisella kerralla sammutetuin lyhdyin.

Suomen suoraa ja avointa omistusmallia ei ole syytä vesittää. Suomen eduskunta voi vapaasti säätää lain, jolla suomalaisia sijoittajia estetään siirtämään omistustaan ulkomaisiin hallintarekistereihin.

– On hyvin erikoista, että ministeri ei edes ollut selvittänyt tätä vaihtoehtoa: hän oli eduskunnassa melkoisen tietämätön ja epävarma siitä, voisiko kansallista lainsäädäntöä tehdä. On uskomatonta, että valtiovarainministeriö ei tässä vuosia jatkuvassa oopperassa ole selvittänyt tätä ydinasiaa, miten Suomen malli säilytettäsiin vesittämättömänä. Ilmeisesti ministeri Stubb ei ole vieläkääån ymmärtänyt, miksi hallintarekisterihanke viime kerralla ajoi seinään.