Harakka: Sipilän hallituksen epäoikeudenmukaiset veropäätökset oikaistava

Timo Harakka

SDP:n eduskuntaryhmän verovastaava Timo Harakka toteaa tänään julkaistusta budjetista, että Sipilän hallituksen epäoikeudenmukaiset veropäätökset on oikaistava.

– On myönteistä, että hallitus alkaa loppukaudellaan kiinnostua verotuksesta. Huvittavaa kyllä, vastuullinen veropolitiikka jää seuraavan hallituksen toteutettavaksi, kansanedustaja Timo Harakka kommentoi hallituksen budjettiesityksen suunnitelmia monivuotisesta verotusohjelmasta eli verotuksen tiekartasta.

– Kaverikapitalismin nimissä Sipilän hallitus on tuhlannut yhteisiä varoja jakamalla verohuojennuksia omille eturyhmille. Julkisten palveluiden rahoitusta heikennetään miljardikaupalla. Nämä virheet olisi oikaistava ensimmäisenä verotusohjelmassa.

Harakka epäilee, että hallitus tuskin edelleenkään noudattaa vastuullista veropolitiikkaa.

– Aiemmat asiantuntijaselvitykset ovat joutuneet roskakoriin. Yritysverotuksen asiantuntijatyöryhmän alkuvuodesta antamia neuvoja osinkoverotuksen uudistamisessa ei noudatettu, Harakka huomauttaa.

– Keskusta ampui jo 2010 alas Martti Hetemäeltä tilaamansa ohjelman verotuksen kokonaisuudistuksista. Verotusohjelma olisi voitu aloittaa panemalla toimeen asiantuntijoiden ehdotuksia, kuten SDP:n vaihtoehtobudjeteissa on jo tehty.

– Olisi tervetullut linjanmuutos, jos hallitus tavoittelisi ennakoitavaa verolinjaa, kuten yritykset kaikella oikeudella toivovat. Tähän saakka hallituksen verolinja on ollut parhaimmillaan passiivista, huonoimmillaan poukkoilevaa. Tällaiseen verotusohjelmaan ei vastuullinen puolue voi sitoutua.