Harakka: Portugalin veronkiertäjien houkuttelulle saatava piste

Timo Harakka

SDP:n eduskuntaryhmän verovastaava Timo Harakka jätti tänään kirjallisen kysymyksen, jossa hän vaatii hallitusta ryhtymään voimatoimiin, jotta Portugal ja Espanja saattavat jo allekirjoitetut uudet verosopimukset voimaan pikimmiten. Suomen ja Portugalin uusi verosopimus solmittiin vuonna 2016. Espanjan sopimus allekirjoitettiin jo vuonna 2015.

– Portugal ja Espanja ovat suhtautuneet sopimusten voimaan saattamiseen välinpitämättömästi. Samaan aikaan Portugal houkuttelee verovapauksilla suomalaisia veropakolaisia 70-luvulla solmitun vanhentuneen verosopimuksen turvin. Suomen pitäisi ilmoittaa yksipuolisesti irtisanovansa veronkierron sallivat verosopimukset, jos maat jatkavat viivyttelyä, Harakka toteaa.

– Portugal antaa veropakolaisille lisäaikaa, kun he voivat nostaa Suomessa kertyneitä eläkkeitä verovapaasti. Portugalin ja Espanjan vanhojen verosopimusten suojissa voidaan myös myydä suomalaisia asunto-osakkeita maksamatta Suomeen veroa, mikä on täysin kansainvälisen verotuksen pelisääntöjen vastaista, Harakka sanoo.

Harakka nostaa kirjallisessa kysymyksessä esiin myös muut vanhentuneet verosopimukset, joita käytetään verojen välttelyyn.

– Iso-Britannian, Irlannin ja Ranskan verosopimukset estävät Suomea verottamasta sinne maksettuja osinkoja. Samaan aikaan Verohallinnon tilastot osoittavat, että kyseisiin maihin maksetaan silmiinpistävän suuri osa suomalaisten pörssiyhtiöiden osingoista. Verovälttely onnistuu näiden verosopimusten turvin, kun tosiasialliset osakkaat piilottelevat hallintarekisterien takana, Harakka sanoo.

– Suomen tulisi käynnistää pikaisesti neuvottelut vanhentuneiden sopimusten uusimisesta. Jos vastapuolet eivät suostu yhteistyöhön, sopimukset voidaan viime kädessä irtisanoa. Esimerkiksi Tanska irtisanoi jo vuonna 2008 Espanjan ja Ranskan verosopimukset tästä syystä.