Harakka perintö- ja lahjaverosta: Markkinatalouden kannalta paras vero

Timo Harakka

Perintö- ja lahjaveron poistamiseen tähtäävä kansalaisaloite saavutti tänään 50 000 allekirjoituksen rajan ja etenee eduskunnan käsiteltäväksi. SDP:n eduskuntaryhmän valtiovarainvastaava Timo Harakka ei pidä poistamista perusteltuna.

– Perintö- ja lahjavero on markkinatalouden paras vero. Se ei kohdistu työhön, vaan ansaitsemattomaan tuloon. Se on oikeudenmukainen ja taloutta tehostava vero. Siksi lähes kaikki talouden ja verotuksen asiantuntijat kannattavat kohtuullista perintö- ja lahjaveroa, Harakka toteaa.

Oikeudenmukainen vero estää eriarvoistumista

– Tehokkaassa taloudessa kaikilla on mahdollisuus menestyä omilla ansioillaan, lähtökohdista riippumatta, jolloin pelikenttää on syytä tasata. Tämä on Suomen huikean kasvun selitys. Emme halua sääty-yhteiskuntaa, jossa varallisuus kasautuu vauraiden sukujen holveihin.

– Perintö- ja lahjavero on myös oikea lääke väestön ikääntymisestä johtuvaan julkisen talouden kestävyysvajeeseen. Yli puolen miljardin euron menetys pitäisi kattaa uusilla leikkauksilla, Harakka muistuttaa.

Perintöveron poistamisesta hyötyisivät lähinnä varakkaimmat suomalaiset. Pienimmät lahjat ja perinnöt on vapautettu kokonaan verosta, mikä on Harakan mielestä reilua.

Ruotsissa halutaan perintövero takaisin

Perintö- ja lahjaveron poistamista on perusteltu muun muassa sillä, että se estäisi perheyritysten siirtymistä suvun sisällä. Tosiasiassa perhepiiri nauttii merkittävästä verohuojennuksesta, joka johtaa valtiovarainministeriön mukaan keskimäärin 3,5 prosentin efektiiviseen veroon.

Toinen usein esitetty peruste on se, että Ruotsissa perintö- ja lahjavero on poistettu.

– Ruotsissa katumus on laajaa. Jopa elinkeinoelämän ajatuspaja SNS Konjukturråd ehdotti äskettäin perintö- ja lahjaveron palauttamista, Harakka sanoo.