Harakka: Kemijoki Oy:n kannettava vastuu kalakannasta

Timo Harakka

Kemijoki Oy on ilmoittanut vastustavansa kalakantojen palauttamista Kemijokeen ”niin pitkälle kuin on tarve”. Se ei halua rakentaa kalateitä ja istuttaa poikasia, kuten Lapin Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (Ely) siltä vaatii.

”Häpeällistä vastuunpakoilua”, luonnehtii kansanedustaja Timo Harakka (sd.) Kemijoki Oy:n uhoa. Yhtiön pitäisi pikemminkin kokea velvollisuudekseen korjata menneiden vuosien ympäristörikos, kun pääuoman rakentaminen tuhosi täysin Pohjanlahden tuottoisimman lohijoen.

”Onko Kemijoki Oy valtio valtiossa vai kansalaisille vastuullinen, kansalaisten omistama yhtiö? Valtionyhtiö uhmaa valtion selkeästi lausuttuja tavoitteita sekä vaelluskalakantojen elvyttämisestä että yhtiöiden yhteiskuntavastuusta.”

Harakka toteaa, että ”vaeltavien ja uhanalaisten kalakantojen elvyttäminen” on hallituksen kärkihanke. Maa- ja metsätalousministeriön ohjelmassa nimetään juuri Kemijoki yhdeksi pilottikohteeksi.

Lisäksi hallituksen viimekeväinen periaatepäätös edellyttää, että valtionyhtiöiden on ”näytettävä esimerkkiä” arvojohtamisesta ja yhteiskuntavastuusta. Omistajapolitiikan linjaukseen ei todellakaan sovi, että valtionyhtiö on valmis vuosikausien oikeustaisteluun mitätöidäkseen viranomaisen perustellun kalataloushakemuksen.

Harakka jättää tiistaina 21.3. maa- ja metsätalousministeri Kimmo Tiilikaiselle osoitetun kirjallisen kysymyksen. Se kuuluu: ”Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta valtioenemmistöinen Kemijoki Oy noudattaisi maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan kärkihankkeen linjausta, eikä pyrkisi jarruttamaan vaelluskalakantojen palauttamista Kemijokeen?”