Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Nyt on aika ottaa rohkeita askeleita kohti uuden ajan elinkeino- ja teknologiapolitiikkaa. SDP on valmistellut kasvua ja työllisyyttä tukevan strategian, jossa esitettyihin toimiin toivottavasti myös maan hallitus tarttuu. - Ympäristöteknologiassa ja kierto- ja jakamistaloudessa olisi runsaasti hyödyntämätöntä kasvupotentiaalia, samoin palvelu- ja matkailualalla. Lisäpanostukset tutkimukseen ja tuotekehitykseen ovat nyt välttämättömiä, sanoo SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– Katse pitäisi nostaa pelkästä hintakilpailukyvystä vientiin ja elinkeinopuolen uudistukseen. Suomella olisi hyvät mahdollisuudet muun muassa energiatehokkuudessa, ympäristöteknologiassa ja kiertotaloudessa. Olisin odottanut puoliväliriihessä jykevämpiä linjauksia, sanoo SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

SDP:n työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan demarit Tarja Filatov (pj.), Merja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen toivottavat kaikille hyvää vappua. Jokainen meistä on tärkeä osa Suomen menestystarinaa ja jokaiselle meistä on löydettävä oma paikka yhteiskunnasta.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

The Social Democratic Party of Finland strongly condemns the violence that erupted in the Parliament in Skopje. What took place, did not follow the basic principles of parliamentary democracy and is not an acceptable way to influence democratic processes.Sosialidemokraatit SDP

Joona Räsänenshared tweet on Twitter

Hallintarekisteri on kuin koulutusleikkaukset. Kukaan ei kuulemma niitä halua, mutta vastakkaisista lupauksista huolimatta ne silti etenee.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Hallituksen esitys uudeksi arvopaperilaiksi sisältää jälleen kerran moneen kertaan kuopatun hallintarekisterin samoine ongelmineen kuin aiempina kertoina. Sitä ei pidä hyväksyä. "Vaadimme, että lakiesitys palautetaan kiireelliseen lisävalmisteluun ja siihen lisätään selkeä sijoittajiin kohdistuvat hallintarekisteröinnin kielto myös sijoitettaessa ulkomailla liikkeeseen laskettuihin suomalaisyhtiöiden arvopapereihin. On myös varmistettava, että tiedot omistajista ja sijoituksista todella saadaan ulkomaisista arvopaperikeskuksista", kertoo Lauri Ihalainen. Klikkaa peukkua ja jaa eteenpäin, jos olet Laurin kanssa samaa mieltä!Sosialidemokraatit SDP

Harakka: Kemijoki Oy:n kannettava vastuu kalakannasta

Timo Harakka

Kemijoki Oy on ilmoittanut vastustavansa kalakantojen palauttamista Kemijokeen ”niin pitkälle kuin on tarve”. Se ei halua rakentaa kalateitä ja istuttaa poikasia, kuten Lapin Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (Ely) siltä vaatii.

”Häpeällistä vastuunpakoilua”, luonnehtii kansanedustaja Timo Harakka (sd.) Kemijoki Oy:n uhoa. Yhtiön pitäisi pikemminkin kokea velvollisuudekseen korjata menneiden vuosien ympäristörikos, kun pääuoman rakentaminen tuhosi täysin Pohjanlahden tuottoisimman lohijoen.

”Onko Kemijoki Oy valtio valtiossa vai kansalaisille vastuullinen, kansalaisten omistama yhtiö? Valtionyhtiö uhmaa valtion selkeästi lausuttuja tavoitteita sekä vaelluskalakantojen elvyttämisestä että yhtiöiden yhteiskuntavastuusta.”

Harakka toteaa, että ”vaeltavien ja uhanalaisten kalakantojen elvyttäminen” on hallituksen kärkihanke. Maa- ja metsätalousministeriön ohjelmassa nimetään juuri Kemijoki yhdeksi pilottikohteeksi.

Lisäksi hallituksen viimekeväinen periaatepäätös edellyttää, että valtionyhtiöiden on ”näytettävä esimerkkiä” arvojohtamisesta ja yhteiskuntavastuusta. Omistajapolitiikan linjaukseen ei todellakaan sovi, että valtionyhtiö on valmis vuosikausien oikeustaisteluun mitätöidäkseen viranomaisen perustellun kalataloushakemuksen.

Harakka jättää tiistaina 21.3. maa- ja metsätalousministeri Kimmo Tiilikaiselle osoitetun kirjallisen kysymyksen. Se kuuluu: ”Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta valtioenemmistöinen Kemijoki Oy noudattaisi maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan kärkihankkeen linjausta, eikä pyrkisi jarruttamaan vaelluskalakantojen palauttamista Kemijokeen?”