Harakka ja Skinnari hallituksen työllisyys- ja yrittäjyyspaketista: Tuttua tekstiä SDP:n yrittäjäpaketista

Hallitusta on pakko kehua, koska se aikoo toteuttaa SDP:n työllistämistoimia ja yrittäjäohjelmaa, toteavat kansanedustajat Timo Harakka ja Ville Skinnari. He esittelivät SDP:n vaihtoehtobudjetin yrittäjäpaketin marraskuussa 2015 puheenjohtaja Antti Rinteen toimeksiannosta.

Hallitus aikoo toteuttaa ns. Rinteen mallin, jolla passiivinen työttömyystuki muutetaan aktiiviseksi työllistämisrahaksi. SDP:n puheenjohtajan Antti Rinteen esittelemä työllistämisseteli oli tosin huomattavasti selkeämpi ja työttömän itsensä kannalta nopeampi ja helppokäyttöisempi kuin työministerin nyt suunnittelema järjestelmä.

Hallituksen työllisyystavoitteet karkaavat kuitenkin siksi, että kasvun investoinnit jäävät vähäisiksi. Aktiivisiin työllistämistoimiin suunnattavat panokset ovat olemattomat, joten vaikeasti työllistettävien määrä kasvaa kohti 200 000:tta. Hallitus ei edelleenkään lisää resursseja nuorisotyöttömyyden torjumiseen.

SDP esitti viime syksynä vaihtoehtobudjetin laajassa yrittäjäpaketissa ensimmäisen työntekijän palkkavähennystä, josta hyötyisivät ennen kaikkea Suomen 170 000 yksinyrittäjää.

– Pienyrittäjien työllistämiskynnystä pitää alentaa heti. Hallitus on päässyt vasta selvitystyöhön. Toimien tahti on tuskallisen hidas, Harakka ja Skinnari toteavat.

Pk-yritysten vientiä edistettävä nopeasti

Hallitus esittää viennin toimenpideohjelmaksi pitkää luetteloa hallinnollisista toimista, joiden hyöty joskus toteutuessaankin on kyseenalainen. Team Finland -talon konttorisisustuksen sijaan olisi kuunneltava vientihaluisten pk-yritysten välittömiä tarpeita.

– Syksyllä esittämämme vientiveturimalli, jossa isojen yritysten vetämissä konsortioissa myös pk-yritykset pääsisivät mukaan yhteisiin tarjouskilpailuihin ja vientihankkeisiin, tulisi panna liikkeelle saman tien. Kansantalouden kannalta on välttämätöntä, että pienten ja keskisuurten yritysten osuus viennistä kasvaisi Ruotsin ja Tanskan tasolle.

Harakka ja Skinnari ovat tyytyväisiä, että hallitus on ottanut tehtävälistalleen myös SDP:n vaatimukset yritysrahoituksen tehostamiseksi ja joukkorahoituksen edistämiseksi,

– Suunta on oikea, mutta vauhti on verkkainen. Hallituksen piikkarit ovat juuttuneet lähtötelineisiin.