Harakka ihmettelee, että Lintilä puolustelee Fortumia

Timo Harakka

– On hävytöntä, että valtion omistama yhtiö pimittää valtion verotuloja. Vielä ihmeellisempää on, että ministeri Mika Lintilä puolustelee Fortumin verojärjestelyjä, totesi kansanedustaja Timo Harakka, SDP:n valtiovarainvaliokunnan vastaava tänään eduskunnan kyselytunnilla.

– Jos hallitus haluaa olla vähääkään uskottava aggressiivisen verosuunnittelun suitsimisessa, se ei voi sallia, että Fortum ohjaa huomattavat voitot Irlantiin ja Belgiaan, jossa sillä on kokonaista viisi työntekijää, Harakka sanoi.

Ministeri Lintilä oli väittänyt, että Fortum oli siirtänyt toimiaan Irlantiin ”liiketoiminnallisista syistä”.

Harakka muistutti, että Fortumin aggressiivinen verosuunnitelu on vienyt Suomen valtion verotuloja 100 miljoonaa euroa joka vuosi. Lisäksi Ruotissa Fortumille määrättiin 150 miljoonan euron sakot.

Harakka kysyi omistajaohjauksesta vastaavalta ministeriltä, onko todella niin, että Fortumin vahingonteko ja verojen välttely saa jatkua vuodesta toiseen.