Harakka: Hallitus sysää Suomen globaalin vastuun tuleville hallituksille

Timo Harakka

SDP:n kansanedustaja Timo Harakan mielestä Sipilän hallitus sysää Suomen globaalin vastuun tuleville hallituksille.

Eduskunnan käsittelyyn tänään saapunut valtioneuvoston kehityspoliittinen selonteko on Harakan mukaan täynnä hyviä tavoitteita, joiden eteen ei kuitenkaan olla valmiita tekemään lähes mitään.

− Suomi on unohtanut tehtävänsä maailmassa ja keskittynyt tutkimaan omaa napaansa. Tästä osoituksena Sipilän hallitus leikkasi varsinaisesta kehitysyhteistyöstä 300 miljoonaa euroa vuositasolla. Hallituksen kehityspolitiikan seurauksena Suomi menettää vaikutusvaltaansa ja sananvaltaansa maailmalla. Edellisen hallituksen ulkoministeri Erkki Tuomiojan linjalle olisi nyt tilausta, Harakka toteaa.

Harakka korostaa, että erityisesti yritysvastuun kaltaisille painotuksille ei selonteosta löydy minkäänlaista katetta. Sitä, mitä hallitus yritysvastuulla tarkoittaa, ei edes yritetä selvittää.

− On täysi oikeus epäillä, ettei hallituksella ole mitään aikomustakaan edistää suomalaista yritysvastuuta maailmalla. Sanahelinän ja karun todellisuuden ero näkyy siinä, kuinka hallitus ajaa alas Finnwatch-järjestöä. Siis Suomen ainoaa tutkimusorganisaatiota, joka seuraa järjestelmällisesti maailmalla toimivien yritysten yhteiskuntavastuuta.

Harakka yhtyy SDP:n eduskuntaryhmän vaatimukseen, jossa hallitusta vaaditaan uudelleenarvioimaan kehitysyhteistyömäärärahoja huhtikuun kehysriihessä ja palauttamaan osa leikkauksista kehyksiin. Tämä olisi eduskuntaryhmän mukaan merkki siitä, että hallituksen budjettilinja elää ajassa.