Harakka: Hallitus korjaa vanhustenhoidon kriisiä sinitarralla

Hallitus koettaa paikata vanhustenhoidon kriisiä sinitarralla, linjaa kansanedustaja Timo Harakka, SDP:n eduskuntaryhmän valtiovarainvastaava.

Hallitus ehdottaa lisäresursseja vanhusten hoidon valvontaan tänään annetussa lisäbudjettiesityksessä.

”Nyt esitetyt resurssit tulevat tarpeeseen, mutta ovat liian vähäiset. Hallitus yrittää korjata rikkinäistä järjestelmää sinitarralla”, Harakka sanoo.

Lisäbudjettiesityksen mukaan aluehallintovirastot saisivat 480 000 euroa vanhusten ja vammaisten palvelujen valvontaan ja Valvira 180 000 euroa. Lisäksi hallitus esittää vielä näitäkin vähäpätöisempiä lisäyksiä varhaiskasvatuksen valvontaan.

”Hallitus toimii vasta, kun lööpit pakottavat. Ilmi tulleet vakavat ongelmat vanhustenhoidossa eivät ratkea pelkästään valvontaa lisäämällä. Tarvitsemme tarkasti laissa määritellyt laatuvaatimukset ja hoitajamitoituksen. Viime kädessä kyse on siitä, että hoitajat ja muut ammattilaiset eivät voi nykyresursseilla tehdä työtään arvokkaan hoidon edellyttämällä tavalla”, Harakka toteaa.

SDP on yhdessä muun opposition kanssa esittänyt sitovan, 0,7 hoitajan vähimmäismitoituksen kirjaamista lakiin vielä tällä vaalikaudella. SDP esitti sitovaa mitoitusta jo edellisen hallituksen vanhuspalvelulakiin vuonna 2012, mutta kokoomus esti kirjauksen.