Harakka: Hallitus helpottaa veronkiertoa

Timo Harakka

”Veronkiertäjille joulu tuli etuajassa”, kiteyttää kansanedustaja Timo Harakka (sd.) eduskunnan perjantaisen päätöksen veronkorotuksia koskevasta laista. Oppositiopuolueiden SDP:n, vihreiden, vasemmistoliiton ja perussuomalaisten muutosesitykset hylättiin äänin 117-77.

”Uusi laki on paikoitellen nykyistä löysempi. Veronkierrosta, jonka törkeys ei riitä rikosilmoitukseen, määrätään jatkossa usein veronkorotus, joka on neljäsosa Ruotsin tasosta. Katuva veronkiertäjä selviää 0,5 prosentin veronkorotuksella”, toteaa SDP:n eduskuntaryhmän verovastaava Timo Harakka.

Harakka esitti tuntuvasti korkeampia veronkorotuksia Kari Uotilan (vas.), Ozan Yanarin (vihr.) ja Ville Vähämäen (ps.) kannattamana. Ensi viikolla äänestetään vielä opposition lausumista, joissa edellytetään mm. veroviranomaisten, poliisin ja syyttäjän yhteistyön parantamista sekä verotuksen oikaisutietojen julkistamista.

”Halusimme varmistua, että verohallinto vie rohkeasti rikostutkintaan kaikki sinne kuuluvat tapaukset. Sanktioita alentamalla hallitus kuitenkin antaa viestin siitä, ettei veronvälttely ole erityisen tuomittavaa. Kansainvälinen suuntaus on päinvastainen. Tällä viikolla Euroopan parlamentti hyväksyi lähes yksimielisesti Panaman papereiden tutkintakomitean esittämät tiukat veronkierron torjunnan toimet”, Harakka sanoo.

Hallituksen esitys koski laajaa verotuksen toimittamisen ja veronkannon kokonaisuutta (Valmis-hanke), jota oppositio piti muilta osin hyvin kannatettavana.