Harakka: Hallitus armahtamassa jälleen veronkiertäjiä

Timo Harakka

Torstain kyselytunnilla SDP:n kysymykset koskivat hallituksen uutta esitystä veronkiertäjien armahduslaista. Juha Sipilän hallitus esitti veronkiertäjien armahtamista jo kaksi vuotta sitten. Esitys vedettiin kuitenkin takaisin, kun kävi ilmi, että varakkaille talousrikollisille räätälöity armahdus olisi loukannut perustuslain yhdenvertaisuusperiaatetta.

– Tyylilleen uskollisena hallitus on tuonut vaivihkaa veronkiertäjien armahduksen – eli niin kutsutun tehokkaan katumisen – uudestaan  eduskuntaan. Tällä kertaa se on kätketty 338-sivuiseen verotuksen toimittamista koskevaan esitykseen. Nyt matalan veronkorotuksen muodossa annettava armahdus on räätälöity veroja vältteleville suuryrityksille, toteaa SDP:n kansanedustaja ja eduskuntaryhmän verovastaava Timo Harakka.

Hallitus on nyt luomassa erillistä 0,5 prosentin veronkorotusta tilanteisiin, joissa verovelvollinen itse ilmoittaa jälkikäteen veroilmoituksella pimitetyn tulon. Veronkorotus lasketaan pimitettyjen tulojen määrästä.

– Eikä tässä vielä kaikki. Hallitus on myös puolittamassa veronkorotukset, joita määrätään veron kiertämisestä. Kahden prosentin lisäkulu ei ole pelote, vaan suorastaan yllyke yritysten aggressiiviseen verosuunnitteluun. Esimerkiksi Ruotsissa veronkorotusten taso on nelinkertainen.

Harakan näkemyksen mukaan hallituksen esitys kannustaa jopa talousrikollisuuteen.

– Hallituksen omaan esitykseen sisältyy malliesimerkki lopputuloksesta. Sen mukaan miljoonan euron konserniavustuksen pimityksestä voi selvitä puolen prosentin – siis 5000 euron rapsuilla, vaikka oikeusoppineiden mielestä näin törkeät tapaukset olisi syytä viedä rikostutkintaan, Harakka sanoo.

– Uskallan sanoa, että isänmaamme satavuotiaassa historiassa ei ole yhtään hallitusta, joka olisi Sipilän hallituksen lailla ajanut miljonäärien etua. Samaan aikaan, kun hallitus tiukentaa esimerkiksi työttömien valvontaa, se on ajanut läpi omaisuuden piilottamista hallintarekistereihin, ensin leikannut ja sitten osin palauttanut talousrikosten torjunnan rahoja ja antanut miljoonaperinnöistä kymmenien tuhansien veroalennuksen. Uusin ehdotus asettuu listan jatkoksi.