Harakka esittää poliisille verkkorikosyksikköä

Timo Harakka

SDP:n kansanedustaja Timo Harakka haluaa tehostaa verkossa tapahtuvien rikosten esitutkintaa. Harakka on huolissaan internetissä yleistyneistä laittomista uhkauksista, kunnianloukkauksista ja yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä. Erityisen vakavana Harakka pitää työtään tekevien journalistien, tutkijoiden ja viranomaisten joutumisesta säännönmukaisesti vihakampanjoiden kohteiksi.

− Väkivallalla uhkaamisen ja loukkaavien väittämien levittämisen tutkinta on osoittautunut vaikeaksi. Esitutkinta- ja syytekynnyksen ylittyminen on jäänyt tulkinnanvaraiseksi, mikä on johtanut siihen, että linja ei ole näissä rikoksissa ole ollut riittävän johdonmukainen, Harakka toteaa.

Epäiltyjen verkkorikosten esitutkinta on tällä hetkellä Harakan mukaan hajautettu ympäri Suomea paikallisten poliisilaitosten harteille. Esitutkintaa tehdään siten paikallisten voimavarojen turvin osana päivittäistä rikostutkintaa. Epäilyjä tutkivien poliisien käytettävissä olevat resurssit ja osaaminen ovat vaihdelleet suuresti eri alueilla.

− Näiden rikosepäilyjen tutkimista voitaisiin tehostaa perustamalla Suomeen verkkorikoksiin, erityisesti sananvapausrikoksiin, erikoistunut yksikkö. Yksiköllä olisi korkea asiantuntemus rikosnimikkeiden erityispiirteistä ja riittävä osaaminen digitaalisilla välineillä tapahtuvan rikollisuuden tutkimisesta, Harakka esittää.

Harakka on jättänyt asiasta toimenpidealoitteen, jolla pyritään verkossa tapahtuvien rikosten esitutkinnan tehostamiseen ja yhden valtakunnallisen poliisin erikoisyksikön perustamiseen. Aloite on saanut tukea yli puoluerajojen.

− Keskitetty erikoisyksikkö vapauttaisi muiden poliisien resursseja ja tehostaisi verkossa tapahtuvien rikosten esitutkintaa. Vastaavasti voitaisiin selvittää myös verkossa tapahtuvien petosrikosten tutkinnan keskittämistä samalla tavalla. Näin ollen uusia poliisiresursseja ei tarvita, vaan olemassa olevaa toimintaa organisoimalla voimavaroja vapautetaan toisaalta.