Harakka: Demarien johtama hallitus panostaa yrittäjyyteen

Timo Harakka

SDP:n varhaisissa johtohahmoissa oli paljon käsityöläisiä, nykytermein ”itsensä työllistäjiä”. Heistä merkittävin oli suutari Eetu Salin. Pohjantähden tärkeimpiä henkilöitä on tietenkin räätäli Adolf Halme.

Yrittäjyys on nostettava SDP:n ohjelman ytimeen. Miksi? Koska pienyritykset ovat merkittävimpiä työllistäjiä – alle sadan hengen yritykset loivat 100 000 työpaikkaa vuosina 2000-2012, yli tuhannen hengen yritykset vähensivät 8500.

Seuraavan hallituksen on luotava tehokas pk-yritysten ohjelma, jotta niiden taloudellinen menestys olisi entistä suurempi.

Pieniä on rohkaistava kasvamaan. Keskisuuria on autettava kansainvälisille markkinoille. Mahdollisuuksia on: alle 250 hengen yritysten osuus viennistä on Suomessa 25 %, Ruotsissa se on 35 % ja Tanskassa jo 45 %.

Yksinyrittäjien asema kuntoon

170 000 suomalaista on yksinyrittäjiä. He eivät ensisijaisesti tee liiketoimintaa, vaan elättävät itsensä. Bisnesstrategioita voi hioa vasta sen jälkeen, kun alkeellinen sosiaaliturva saadaan kuntoon.

Moni taiteilee työttömyyden, keikkatyön ja toimeksiantojen sekavassa, mielivaltaisessa byrokratiassa. On sattuman varassa, katsooko TE-toimisto hänet pää- vai sivutoimiseksi yrittäjäksi, oikeuttaako työttömyysturvaan vai ei – riippuen siitä, kuka ja miten lukee 193-sivuista toimintaohjetta.

Olen heti eduskuntaan tultuani ryhtynyt kohentamaan SDP:n suhteita pk-yrityksiin – osittain oman, lähes 30-vuotisen pienyrittäjyyteni kokemuksella.

Olen esittänyt kirjallisessa kysymyksessäni, että ensiapuna keskitettäisiin itsensä työllistäjien asiat muutamaan TE-toimistoon. Asiantuntevat ja auttamishaluiset virkailijat huolehtikoot edes yritteliään ihmisen alkeellisesta oikeusturvasta.

Tilanne on sietämätön. Ihmisen on varminta pysyä visusti ansiosidonnaisella, jos sellaisen on onnistunut saamaan, eikä tarttua toimeen, joka onnistuessaan toisi elantoa toisillekin.

Itsensä työllistäminen pitäisi nostaa kunniakkaaksi kansalaistaidoksi, johon ihmisiä rohkaistaan. Se edellyttää varmuutta turvasta kaikissa tilanteissa.

Tämä on sosialidemokraattien suuri tehtävä: 2020-luvun hyvinvointivaltion uudistaminen.

SDP:n on laadittava yleisturvan malli, joka huomioi tasaveroisesti ihmisen vaihtelevat vaiheet työttömyydestä palkkatyöhön, opintoihin ja yrittäjyyteen, perhevapaisiin ja keikkatöihin.

SDP: yrittäjäpuolue!

On sääli, että SDP ei ole kyennyt puhuttelemaan pienituloisia yrittäjiä, joiden asemassa olisi kosolti parannettavaa. Neljä vuotta ei ole pitkä aika mielikuvan muuttamiseen, mutta yritetään.

Olin Ville Skinnarin kanssa vastuussa Yrittäjäpaketista, joka oli osa vuoden 2016 sd-vaihtoehtobudjettia. Konkreettisessa ohjelmassa on 120 miljoonan euron edestä toimia jokaiselle yrityskoolle erikseen.

Vuoden 2017 talousarvioon lisäsimme arvonlisäveron alarajan korotuksen, joka on kymmenissä keskusteluissa noussut pienyrittäjien ylimmäksi toiveeksi. Kenties myös Sipilän hallitus ottaa tämän suuren reformin ohjelmaansa nyt, kun hallituksen taustavoima Suomen Yrittäjät käänsi takkinsa asiassa (hienoa!).

Välitön veromenetys valtiolle liikkuu yli sadassa miljoonassa eurossa, mutta olen vakuuttunut, että investointi kannattaa. Kun ihmisiä rohkaistaan yrittäjiksi ja ennen kaikkea pienyrityksiä autetaan kannattavuuteen, kasvuun ja jopa työllistämiseen, kansakunta saa uutta elinvoimaa.

Näin toimii fiksu valtio.