Harakka: Arvonnousuverolla Wahlroos ja kumppanit verolle kuten kaikki muutkin

SDP on esittänyt arvonnousuveroa.

Helsingin Sanomat uutisoi tänään, kuinka Sammon hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroos on siirtänyt viime vuosina perillisilleen Sammon osakkeita yhteensä 154 miljoonan euron arvosta. Helsingin Sanomien tietojen mukaan näistä siirroista ei ole tarvinnut maksaa veroja Suomessa tai Ruotsissa, jonne Wahlroos muutti vuonna 2013.

– Suomessa 154 miljoonan euron lahjoista olisi pitänyt maksaa veroa noin 25 miljoonaa euroa, mutta varakkaat voivat välttää verot muuttamalla kirjansa ulkomaille. Työssä käyvillä ei tällaista mahdollisuutta ole, ja he maksavat veronsa kiltisti perinnöistään ja palkastaan. Tämä lisää eriarvoisuutta, sanoo SDP:n eduskuntaryhmän valtiovarainvastaava Timo Harakka.

Verohallinto on nostanut esiin, että ongelma ei koske vain yksittäisiä henkilöitä. SDP:llä on myös ratkaisu, jolla verojen välttely saadaan kuriin.

– Olemme esittäneet arvonnousuveroa. Se tarkoittaa, että Suomi verottaa muuton jälkeen annettuja lahjoja ja myyntejä siltä osin, kun arvonnousu on tapahtunut Suomessa asuessa. Esimerkiksi Wahlroosien tapauksessa osa lahjasta olisi todennäköisesti verotettu Suomessa, Harakka sanoo.

Arvonnousuvero (exit tax) on jo käytössä monissa maissa, esimerkiksi Norjassa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa. Se voidaan toteuttaa kansainvälisten sopimusten puitteissa. Keskeinen periaate on, että tulo verotetaan siellä, missä se on syntynyt.

– Nykytilanteessa Suomi tarjoaa miljoonien verokannusteen muuttaa pois Suomesta. Olisi hyvä, jos pitäisimme kiinni myös osaavista yritysjohtajista ja menestyvistä sijoittajista.

SDP:n tavoitteena on oikeudenmukaisempi perintö- ja lahjavero

Verotuksen asiantuntijat pitävät yleisesti perintö- ja lahjaveroa yhtenä markkinatalouden parhaista veroista. Harakka näkee siinä muitakin hyviä puolia.

– Tutkimukset osoittavat, että perintö- ja lahjavero kohdentuu eniten kaikkein varakkaimpiin, joten se kaventaa eriarvoisuutta. Kaikki alle 20 000 euron perinnöt ovat verovapaita ja korkeinta veroa maksetaan vasta miljoonan euron perinnöistä, Harakka kertaa.

– Perintö- ja lahjaveron tulisi kuitenkin kohdella ihmisiä tasapuolisemmin. Se tarkoittaa, ettei varakkaimmille tule antaa mahdollisuuksia välttää veroa. Tämä antaa samalla mahdollisuuden keventää esimerkiksi palkansaajien verotusta.