Harakka: Apteekkarituki häikäilemätöntä kaverikapitalismia

Timo Harakka

Ovatko apteekkarit todella yhteiskunnan hädänalaisimpia, kun hallitus haluaa auttaa jokaista keskimäärin 10 000 eurolla, kysyy kansanedustaja Timo Harakka, sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän verovastaava. Hän arvostelee Sipilän hallituksen henkilöyrityksille suunnittelemaa viiden prosentin verovähennystä, joka kohdentuu ”täysin järjettömästi”.

− Yrittäjävähennystä on markkinoitu pienyrittäjien tukena, ja varmasti pienituloiset parturi-kampaajat ottavat kiitollisuudella satasen tai kahden avun vastaan. 130 miljoonan tuiipotista kuitenkin suurin osa päätyy ylimpiin tuloluokkiin, joissa apteekkarit, asianajajat ja lääkärit käärivät jo nyt suurten tulojensa päälle useiden tuhansien eurojen lisärahat, Harakka totesi lauantaina Vaasassa.

”Demarit haluavat auttaa pieniä henkilöyrityksiä ja helpottaa itsensä työllistämistä.”

− Tämä on Sipilän hallituksen häikäilemätöntä kaverikapitalismia. Suurituloisten verotus kevenee tuntuvasti samaan aikaan, kun hoitoalan naisten ansiotaso laskee satasilla ja työttömät joutuvat tinkimään päivärahoistaan.

Harakan mielestä kymmenien miljoonien tulonsiirto kaikkein vähäosaisimmilta kaikkein hyväosaisimmille horjuttaa jälleen hallituksen uskottavuutta. Opiskelijoilta, eläkeläisiltä, työttömiltä ja pienituloisilta on vaadittu uhrauksia velkaantumisen hillitsemiseksi. Velkaantuminen kuitenkin kiihtyy, koska hallitus tuhlaa veronmaksajien rahoja palkitsemalla runsaskätisesti omia eturyhmiään.

− Demarit haluavat auttaa pieniä henkilöyrityksiä ja helpottaa itsensä työllistämistä. Siksi esitämme, että arvonlisäverovelvollisuuden alaraja nostetaan nykyisestä 10 000 eurosta 30 000 euroon. Se lisää yrittäjyyttä ja työpaikkoja.  Alv-rajan nosto on ollut lukuisissa keskusteluissa pienyrittäjien ykköstoive, niin myös tänään täällä yrittäjämaakunnassa, Harakka summaa.

SDP:n vaihtoehtobudjetissa tullaan esittämään jälleen lukuisia toimia pienten ja keskisuurten yritysten puolesta. Veronmaksajien rahoista pidetään kuitenkin hyvä huoli, sillä velkaa sosialidemokraatit ottaisivat vähemmän kuin hallitus.