Harakan Verot Suomeen -lakialoite etenee eduskunnan käsittelyyn

Timo Harakka

Yritykset ja sijoittajat ovat voineet valita, missä maassa niitä verotetaan, sen sijaan, että valtiot olisivat päättäneet siitä. Yrityksiä pitää verottaa siellä, missä ne toimivat. Harakan tekemällä lakialoitteella päästäisiin askel lähemmäs tämän tavoitteen saavuttamista.

SDP:n eduskuntaryhmän verovastaava Timo Harakan lakialoite ulkomaille rekisteröityjen yritysten verottamisesta Suomessa aina, kun niiden toimintaa tosiasiallisesti johdetaan Suomesta käsin, etenee eduskunnan käsittelyyn.

– Ei ole nykyaikaa perustaa verotusta siihen, missä yritys on rekisteröity. Vaikkapa virolaisen firman voi hankkia verkosta muutamalla satasella astumatta jalallakaan Tallinnan lautalle. Yrityksiä pitää verottaa siellä, missä ne toimivat. Aloitteella päästäisiin askel lähemmäs tämän tavoitteen saavuttamista, Harakka toteaa.

– Yritykset ja sijoittajat ovat voineet valita, missä maassa niitä verotetaan, sen sijaan, että valtiot olisivat päättäneet siitä. Myös Suomen veroja vältellään esimerkiksi perustamalla pöytälaatikkoyhtiö verokeitaaseen. Lakialoite antaa eväät tällaisen verovälttelyn lopettamiseen, kun Suomessa asuvien ulkomaiset pöytälaatikkoyritykset pantaisiin täällä laajemmin verolle, Harakka sanoo.

Aloitteella lisättäisiin lakiin määritelmä siitä, milloin yhteisöt ovat verotuksessa suomalaisia. Vastaava malli on jo käytössä muun muassa Isossa-Britanniassa, Saksassa, Alankomaissa, Norjassa ja Tanskassa. Määritelmä sisältyy myös Suomen verosopimuksiin, millä varmistettaisiin, ettei uudistus aiheuta kaksinkertaista verotusta.

– Mikään maa ei välttämättä verota Suomessa kertyneitä tuloja, jos emme sitä itse tee. Siksi aloite olisi syytä käsitellä tänä vuonna, kun EU:n veronkiertodirektiivin yritysten kotipaikan vaihtoa koskevat säännökset saatetaan lakiin.

Aloite on kiinteästi yhteydessä kansainvälisen verotuksen suuriin uudistuksiin. Euroopan parlamentin talous- ja rahakomitea on vahvistanut suuntalinjat, joilla yritysverotusta uudistetaan.

– EU-maiden tavoite on sama kuin aloitteessa. Valtioiden tulisi päättää pelisäännöt siitä, missä yrityksiä verotetaan. Keskeinen osa pelisääntöjä on varmistaa, että yrityksiä verotetaan myös niissä maissa, missä ne toimivat vain digitaalisten alustojen kautta. Ei ole kestävää, että yritykset keräävät voittonsa Suomesta, mutta maksavat veronsa verokeitaisiin – jos sinnekään, Harakka sanoo.

***

Lakialoitteesta käytiin lähetekeskustelu tänään keskiviikkona 30.5. eduskunnan täysistunnossa, josta aloite lähetettiin valtiovarainvaliokuntaan.

Lakialoite löytyy täältä