Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Harakan lakialoite: Julkisuuslaki koskemaan myös valtion ja kunnan yhtiöitä

Ajankohtaista 06:51

Timo Harakka

SDP:n kansanedustaja Timo Harakka esittää lakialoitteella, että julkisuuslain soveltamisalaa laajennetaan koskemaan myös valtion ja kuntien yhtiöitä. Lakialoite on jätetty eduskunnan käsiteltäväksi 2.9.

Aloitteessa esitetään, että oikeus saada tietoa viranomaisten asiakirjoista ulotetaan myös viranomaisen määräysvallassa oleviin yhtiöihin. Muutos koskee myös muita viranomaisen määräysvallassa olevia yksityisoikeudellisia yhteisöjä, kuten säätiöitä.

– Länsimetron herättämä keskustelu on nostanut jälleen kerran esiin tarpeen laajentaa julkisuuslakia. Lakialoite parantaa viranomaisten toiminnan avoimuutta ja valvontaa sekä tehostaa julkisuusperiaatteen toteutumista, Harakka perustelee.

Esimerkiksi Ruotsissa kuntien omistamat yhtiöt sekä merkittävä osa valtionyhtiöistä on julkisuuslain piirissä.

Harakka muistuttaa, että kuntien ja valtion toimintoja on 1990-luvulta alkaen siirretty merkittävästi yhtiöihin ja muihin yksityisoikeudellisiin yhteisömuotoihin. Viime vuodesta alkaen kuntalaki on peräti velvoittanut kunnat yhtiöittämään markkinoille osallistuvat toimintonsa.

– Tarkoituksella tai tarkoittamatta kierretään julkisuuslain tarkoitusta. Kun kunta operoi esimerkiksi liikelaitoksena, siihen sovelletaan julkisuuslakia. Mutta jos sama toiminta siirretään yhtiöön tai säätiöön, se ei enää olekaan julkisuuslain piirissä. Nykyinen kehitys kaventaa demokratiaa, avoimuutta ja aitoa vastuunalaisuutta, Harakka katsoo.

Esimerkiksi Ruotsissa kuntien omistamat yhtiöt sekä merkittävä osa valtionyhtiöistä on julkisuuslain piirissä. Niihin sovelletaan asiakirjajulkisuuden suhteen  samoja sääntöjä kuin viranomaisiin.

Julkisuuslain edellyttämä avoimuus ja valvonta hyödyttävät myös kuntapäättäjiä, Harakka muistuttaa.

– Länsimetron tapaus osoitti, että moni kuntapäättäjä ei ole sisäistänyt osakeyhtiön hallituksen jäsenen vastuuta. Osakeyhtiön ylin johtoelin on hallitus, jonka jäsenille voi koitua huomattavia taloudellisia ja rikosoikeudellisia seurauksia, jos ei ole toimittu huolellisesti ja yhtiön edun mukaisesti.