Hanna Tainio: Perustuslakivaliokunta antoi selvät nuotit sote-uudistuksen eteenpäin viemiseksi

– Pääministeri Stubb (kok) vakuutti viime torstaina, että eduskuntapuolueet sopivat yksimielisesti pyrkivänsä samaan sote-uudistuksen valmiiksi tämän eduskuntakauden aikana.  Tältä pohjalta Jaskarin väitteet siitä, että uudistuksen eteenpäin viemisessä on kyseessä vain SDP:n ideologia ja ääntenkalastelu, tuntuvat aivan käsittämättömiltä. Eikö Jaskari ole selvillä, mitä asian tiimoilta tapahtuu, ihmettelee kansanedustaja ja lääkäri Hanna Tainio

Tainion mukaan Jaskarin väite, että sote-uudistuksen pohjatyöt on tehty huonosti, kuulostaa myös oudolta.

– Uudistuksen pohjatyötä on tehty useiden vuosien ajan monien laajapohjaisten työryhmien toimesta.  Harvoin mitään asiaa on selvitetty näin perusteellisesti, toteaa Tainio ja jatkaa, – Sosiaali- ja terveysvaliokunta kuuli laajan joukon asiantuntijoita, joista suurin osa piti uudistusta täysin välttämättömänä ja hyvänä. Erityisesti kiitosta sai laaja integraatio, joka toteutuessaan on kansainvälisestikin arvioiden ainutlaatuinen.

Tainion mukaan on valitettavaa, että kaikkien eduskuntaryhmien yhdessä sopima uudistus tyrmäsi perustuslailliseen esteeseen kuntademokratian ja rahoitusmallin osalta, mutta perustuslakivaliokunta antoi ongelmien ratkaisemiseksi selvät nuotit, joiden mukaan sosiaali- ja terveysvaliokunta yhdessä ministeriön virkamiesten kanssa työskentelee kiivaasti lähipäivät hakien ratkaisua, jolla asia saataisiin eteenpäin mahdollisimman pian.

– Sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenenä voin vakuuttaa, että kaikki eduskuntaryhmät ovat aidosti mukana tässä työssä.  Myös Jaskarin oma puolue kokoomus on vakuuttanut vahvaa sitoutumistaan yhteiseen päämäärään, sanoo Tainio painokkaasti.

Lisätiedot:

Hanna Tainio