Hallitusohjelma nostaa terveydenhuollon monikanavarahoituksen tarkasteluun

Kansanedustaja, lääkäri sekä SDP:n terveyspoliittisen työryhmän puheenjohtaja Hanna Tainio ihmettelee kokoomuksen tulkintaa, jonka mukaan yksityisen terveydenhuollon Kela-korvausten säilyttämisestä nykyisellään olisi sovittu hallitusohjelmassa.

– Hallitusohjelmassa todetaan yksiselitteisesti, että kunnallista terveyspalvelujärjestelmää ja sairausvakuutusjärjestelmää yhteen sovitetaan monikanavaisen rahoitusjärjestelmän ongelmien poistamiseksi. Hallitusohjelmassa on siis tunnistettu nykyisen järjestelmän ongelmat, jotka koskevat myös yksityisen terveydenhuollon Kela-korvauksia, sanoo Tainio.

Ministeri Guzenina-Richardson esitti uusimmassa Tehy-lehdessä, että yksityisen terveydenhuollon Kela-korvaukset ohjattaisiin jatkossa julkisen terveydenhuollon kehittämiseen.

– Voidaan kysyä, haluaako kokoomus todellakin sitä, että suomalaisten veronmaksajien rahat ohjataan edelleen myös jatkossa Kela-korvauksen muodossa ylikansallisille yrityksille, jotka pahimmassa tapauksessa jopa kiertävät veroja Suomessa.

Kelan mukaan sairausvakuutuksesta tuetaan kansalaisten lääkäri-, hammaslääkäri sekä tutkimus- ja hoitotoimenpidekäyntejä vuosittain noin 250 miljoonalla eurolla. Kela-korvauksen osuus yksityislääkärin palkkiosta on kuitenkin koko ajan suhteessa pienentynyt ja potilaan omavastuuosuus vastaavasti kasvanut. Korvauksista huomattava osa maksetaan Etelä-Suomessa, missä yksityisiä terveyspalveluita on eniten saatavilla. Korvaukset ohjautuvat myös pääosin hyvätuloisille, jotka käyttävät eniten kyseisiä palveluita. Täten kyseiset korvaukset ovat myös merkittävä eriarvostava tekijä kansalaisten välillä.

– On hyvä, että terveydenhuollon monikanavarahoituksesta ja sen epäkohdista keskustellaan. Hallitusohjelmaanhan asia on kirjattu. Peruspalveluministeri on nostanut tärkeän asian esille, toteaa Tainio.