Hallitus polkee ympäristöarvot jalkoihinsa

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanen toteaa hallituksen päätöksen Pallas-Yllästunturilla sijaitsevan hotellin laajentamisesta olevan suuri pettymys.
– Hallituksen esitys toisensa jälkeen unohtaa ympäristöarvot. Työllisyys ja luonto eivät ole toistensa vastakohtia.

Hallitus toi eduskuntaan valtavalla kiireellä aluehallinnon uudistamisen. Sen yhteydessä ollaan ajamassa alas ympäristöhallintoa. Hallitus esittää, että ympäristökeskukset tulevat osaksi Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksia. Myös henkilöstöä vähennetään hallituksen tuottavuusohjelmaan vedoten.

– Ympäristöä ei voi hoitaa otona, oman toimen ohella. Henkilöstöä karsii myös hallituksen tuottavuusohjelma, joka leikkaa alueellisten ympäristöviranomaisten resursseja jopa 20 prosentilla, huolehtii Viitanen.

Metsähallituksenkin organisaatiomuutoksen yhteydessä ollaan luontoarvoja polkemassa kaupallisten arvojen alle. Hallitus on valmistellut hallintomallin muutosta nopealla aikataululla työryhmissä kulissien takana. Hallitus ei ole kuunnellut sidosryhmiä. Se ei ole keskusteluttanut kansalaisia etukäteen eri vaihtoehdoista, vaikka Metsähallituksen uudistuksessa on kyse kolmanneksesta Suomen maata ja vesistöä.

Viitanen painottaa, että vaikka Vihreät äänestivät Pallas-esitystä vastaan, se ei vapauta heitä vastuusta. Vastaan äänestäminen on vain näennäistä kilven puhdistusta, koska hanke etenee joka tapauksessa ja Vihreät istuvat hallituksessa, joka vie sitä eteenpäin.