”Hallitus petti lupauksensa kirkolle”

SDP-sydänpinssi

SDP:n hallintovaliokunnan kansanedustajat Sirpa Paatero, Mika Kari ja Joona Räsänen pahoittelevat hallituksen päätöstä leikata evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon rahoitusta vastoin tuoretta sopimusta.

SDP esitti hallituksen esityksen hylkäämistä, indeksikorotusten tekemistä ja sopimuksen noudattamista.

Valtion ja kirkkojen välisissä neuvotteluissa löydettiin rahoitusmalli, joka on ollut voimassa tämän vuoden alusta alkaen. Uuden lain mukaan valtio jakaa kirkolle kiinteän rahasumman, jota tarkistetaan vuosittain kuluttajahintaindeksin perusteella.

– Nyt hallitus on irtautumassa tuoreesta laista ja sopimuksesta kirkon kanssa, kun se esittää, että laissa säädetty indeksikorotus jätetään toteuttamatta. Esitetyn leikkauksen vaikutukset valtiontalouteen ovat suhteellisen pienet. Sitä vastoin kyseessä on periaatteellisesti merkittävä asia, kansanedustajat korostavat.

Valtion budjetista maksetaan vuosittain lakisääteistä rahoitusta hautaustoimeen, väestökirjanpitoon sekä kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ja irtaimiston ylläpitoon liittyvistä tehtävistä. Nämä tehtävät eivät palvele yksinomaan kirkon jäseniä, vaan muitakin Suomen kansalaisia ja ulkomaalaisia.

– Kirkon jäsenet joutuvat maksamaan yhteiskunnallisten tehtävien hoitamisesta kirkollisveron kautta jatkossa entistä enemmän kuin muut kansalaiset. Ei ole oikein, että kirkon jäsenet joutuvat maksamaan myös kirkkoon kuulumattomien lakisääteisiä palveluja.

Vuoden 2016 alusta alkaen sovittu korvaus on korvannut seurakuntien aiemmin saaman osuuden yhteisöveron tuotosta.

– Aikaisempi yhteisövero-osuuteen perustuva järjestelmä oli hankala kirkoille epävakautensa takia. Uuden mallin lähtökohtana oleva summa on merkittävästi pienempi kuin yhteisöveron tuotto parhaina vuosina. Kirkkojen puolelta tähän oltiin valmiita, kun vastineeksi saatiin vakaa ja ennustettava rahoitusmalli. Nyt hallituksen irtautuessa yhdessä sovitusta, uudistuksella tavoiteltu vakaus voidaan unohtaa.