Hallitus nakertaa jatkuvasti työsuhdeturvaa

• Nyt oppisopimus Troijan hevosena työsuhdeturvan heikennyksille

Sosialidemokraatit eivät voi hyväksyä hallituksen jatkuvaa työsuhdeturvan nakertamista, summaa työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaryhmä; Merja Mäkisalo-Ropponen, Tarja Filatov ja Ilmari Nurminen.

Valiokunta on käsitellyt viime viikot Hallituksen esitystä oppisopimuksella työskentelystä, jonka hallitus on rakentanut sellaiseen muotoon, että esitys pyrkii itse asiassa heikentämään työnantajan velvollisuutta ottaa takaisin taloudellisista ja tuotannollisista syistä irtisanottu työntekijä. Laki hyväksyttiin tänään pääosin hallituspuolueiden äänin 101 – 55.

Sosialidemokraattien, Vihreiden ja Vasemmistoliiton vastalauseen keskeinen syy on Mäkisalo-Ropposen mukaan siinä, ettei voida hyväksyä takaisinottovelvollisuuteen kohdistuvia työsuhdeturvan heikennyksiä, vaikka oppisopimuksen laajemman käytön tukeminen onkin kannatettava asia.

– Asiaa voidaan edistää paremmilla tavoilla ja erityisesti parempilaatuisella lainsäädännöllä ilman että työntekijöiden työsuhdeturvaa lähdetään jälleen kerran heikentämään. Tämä esitys on Troijan hevonen, sanoo vastalauseen ensimmäinen allekirjoittaja Mäkisalo-Ropponen.

– Haluamme varmistaa, ettei lainsäädäntöä käytetä väärin, niin että pitkään työssä olleita ja suuremmalla palkalla olevia henkilöitä ryhdytään korvaamaan oppisopimusopiskelijoilla. Suurin osa työnantajista toimii varmasti sovittujen pelinsääntöjen mukaan, mutta myös toisenlaisia esimerkkejä tulee esille työelämässä ja lainsäädännön tehtävänä on suojella heikoimmassa asemassa olevaa, perustelee Mäkisalo-Ropponen

Lisäksi vastalauseessa ehdotetaan pykälämuutoksia, joilla olisi varmistettu osa-aikatyötä tekevien oikeusturva lisäämällä työntekijöiden tiedonsaantioikeutta ja myös työpaikoilla tapahtuvaa neuvotteluvelvoitetta.

– Korostamme, että työpaikoilla voidaan toki sopia oppisopimusopiskelijan ottamisesta, vaikka siellä on lyhennettyä työaikaa tekeviä, kunhan ensin varmistetaan, etteivät osatyötä tekevät halua tai voi lisätyötä ottaa. Toisin sanoen, jos työpaikalla on vapaaehtoisesti osa-aikatyötä tekeviä, niin toki silloin oppisopimusopiskelijan ottamiselle ei ole mitään esteitä. Tämän mahdollistamiseksi ehdotimme, että sekä työnantajalla että henkilöstöryhmän edustajalla olisi mahdollisuus tehdä neuvottelualoite asiassa, linjaa Nurminen.

Filatov pelkää, että irtisanotun työntekijän takaisinottovelvollisuuden heikentäminen saattaa johtaa ikääntyneemmän työvoiman vaihtamiseen nuorempiin oppisopimuskoulutettaviin.

– Hallitus on jo lyhentänyt takaisinottovelvollisuutta ja tämä laki heikentää sitä täysin perusteetta lisää. Kannattaa muistaa, että ikääntyneen työntekijän on yhä vaikea työllistyä uudelleen, jos hän menettää työpaikkansa.