Hallitus maksattaa diabetespotilailla kohtuuttoman laskun

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja ja terveystieteiden tohtori Merja Mäkisalo-Ropponen arvostelee Sipilän hallituksen päätöstä nostaa lääkekorvauksien omavastuuosuutta. Hänen mukaansa erityisesti pienituloisille diabetespotilaille lankeaa kohtuuttoman suuri lasku.

– 80 000 suomalaisen omavastuuosuus nousee 100 -300 euroa vuodessa. Se on monelle pienituloiselle eläkeläiselle iso raha. Moni ikäihminen joutuu valitsemaan ruoan tai lääkkeiden väliltä, Mäkisalo-Ropponen sanoo.

– Säästöistä aiheutuvat lisäkustannukset kasvavat todennäköisesti säästöjä suurimmaksi. Hallitukselta puuttuu kyky laskea vaihtoehtoiskustannuksia ja tämä lakiesitys on yksi esimerkki siitä.

Suomen Diabetesliiton mukaan säästötoimi kohdistuu kipeimmin iäkkäisiin pienituloisiin diabetespotilaisiin. Mäkisalo-Ropponen on huolissaan Sipilän hallituksen päätöksestä.

– Muutos kohdistuu etenkin alimpaan tuloluokkaan. Kyseessä on siis jälleen yksi köyhyyttä ja epätasa-arvoa lisäävä lakiesitys.

Mäkisalo-Ropponen huomauttaa, että lääkehoidon laiminlyöminen lisää yhteiskunnan kustannuksia monella tavalla.

– Lääkehoidon kustannukset kasvavat, sillä osa diabetespotilaista todennäköisesti siirtyy täysikorvattavan insuliinihoidon pariin, joka on yhteiskunnalle kalliimpi vaihtoehto ja hoitomuotona vaikeampi toteuttaa. Lääkehoidon laiminlyönti heikentää hoitotasapainoa ja tämä johtaa komplikaatioriskin kasvamiseen. Komplikaatiot taas nostavat hoitokustannuksia.