Hallitus lääkitsee valtimohaavaa Muumilaastarilla

Työttömyys maassamme on noussut hälyttävästi. Ministeriön määrärahat työttömien avuksi ovat alhaisemmat kuin työttömyyden laskiessa. Ne ovat tarpeeseen nähden täysin riittämättömät. Muutosturvarahojen siirtäminen kaikille työttömille on kuin muumilaastaria vakavaan verenvuotoon.

– Hyvä, että asiaan on reagoitu, mutta suuruusluokka on liian pieni, kritisoi Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tarja Filatov tänään Hämeenlinnassa.

– Ministeri Pekkarinen oli huolissaan rahojen riittävyydestä viime viikon suullisella kyselytunnilla. Viime viikolla tehdyn arvion mukaan lisätarve tälle vuodelle on noin 60 miljoonaa euroa. Tosin tämäkin on niukka arvio työttömyyden nousuvauhtiin nähden. Hallitukset toimet eivät riitä, Filatov sanoi.

Nyt on hänen mukaansa panostettava avoimen työttömyyden ehkäisyyn. Muutosturvan piirissä olevia koulutusjaksoja on pidennettävä, jotta ihmiset voisivat hankkia itselleen oikeasti uuden ammatin ja siirtyä takaisin työelämään.

19 miljoonaa euroa riittävät noin 3800 henkilön puolen vuoden koulutukseen.

Valtioneuvoston raha-asiainvaliokunta puolsi istunnossaan, että työ- ja elinkeinoministeriö voi jakaa ministeriön käytettävissä olevaa työllistämis-, koulutus- ja erityistoimien määrärahaa työvoima- ja elinkeinokeskuksille.

Esimerkiksi yksin Pirkanmaalla työttömiä on tullut lisää 7000 henkeä ja nuorisotyöttömyys on noussut 77,5 % vuodentakaiseen. Uudellamaalla on vuoden aikana tullut yli 10.000 työtöntä lisää ja nuorten työttömyys lisääntyi 2251 henkilöä eli 82,7 %.

Hämeessä työttömyys nousi 32,7 prosenttia eli lähes 5000 työtöntä enemmän kuin vuosi sitten. Nuorisotyöttömyys nousi 62,5 %. Kun koulut ja oppilaitokset sulkevat kesän alussa ovensa tilanne pahenee.

– Hallituksen on terästäydyttävä nuorisotyöttömyyden hillitsemiseksi eikä päästää karkaamaan sitä käsistä, Filatov vaatii.

Hän sanoo, että on nurinkurista, että hallitus niukkastelee työttömyyttä alentavien toimien suhteen, koska ne ovat kehysmenoja, mutta ei ole huolissaan kehyksen ulkopuolisten passiivisten työttömyysturvamenojen kasvusta.

– Hallituksen on arvioitava talouslinjaansa uudelleen ja tuotava riittävä työllisyyttä ja työttömiä tukeva lisätalousarvio eduskunnalle ennen kesää. Hallitus myöntää rahoja tipoitellen, jolloin työ- ja elinkeinokeskusten on mahdotonta suunnitella toimintaansa pitkäjänteisesti. Tämä vaikuttaa tarjottujen tukitoimien laatuun, Filatov painotti.