Hallituksen talouspolitiikka kummeksuttaa

SDP:n eduskuntaryhmä kummeksui hallituksen talouspolitiikkaa lisäbudjettikeskustelun yhteydessä eduskunnassa.Tilastot kertovat, että Suomen talous supistuu selvästi nopeammin kuin EU:ssa yhteensä. Tilastojen mukaan Suomessa työttömyys on kasvanut enemmän kuin EU:ssa keskimäärin. Lisäksi Suomen BKT on alentunut enemmän kuin EU:ssa keskimäärin.

Hallitus väittää, että tämä johtuu viennin vähentymisestä. Kuitenkaan tämän vuoden toisella neljänneksellä vienti ei enää selitä kokonaistuotannon laskua, koska vienti pysyi lähes ensimmäisen neljänneksen tasolla.

Lisäbudjetissa tuli rahaa työllisyysinvestointeihin, mutta yllätys-yllätys ne ovat jälkirahoitteisia. Rahoja ei saa nyt, vaan vasta 2012. Mitä suhdannepolitiikkaa tämä on?

Sosialidemokraatit vaativat  jo keväällä lisätalousarviota, koska nuorisotyöttömyys oli kasvanut pitkään. Hallitus ei tähän kuitenkaan suostunut. Kesällä koulutuksessa olleiden määrä laski voimakkaasti. Hallituksen myöntämät rahat paikkaavat tämän kesän loven, mutta eivät tuo uutta.