Hallituksen ristiriitaiset näkemykset taloudesta eivät herätä luottamusta

Krista Kiuru

Pääministeri Sipilän ja valtiovarainministeri Orpon linjaukset maan talouden tilanteesta ovat saaneet monet ihmettelemään, missä hallituksessa mennään.

– Miten on mahdollista, että hallituksen sisällä voi olla näin ristiriitaiset käsitykset maan talouden tilasta, hämmästelee SDP:n valtiovarainvaliokunnan vastaava, kansanedustaja Krista Kiuru.

– Ei herätä kovin suurta luottamusta, että näkemykset rakenteellisista uudistuksista ja maan talouden hoidosta ovat näin kaukana toisistaan. Maan hallituksen olettaisi olevan hyvin kartalla tällaisista asioista, mutta nyt näyttää siltä, että jompikumpi, pääministeri tai valtiovarainministeri, on tippunut kartalta, toteaa Kiuru.

Kiuru on myös huolissaan siitä, että kevään kehysriihi ja samalla talouden isot päätökset ollaan hivuttamassa kuntavaalien jälkeiseen aikaan.

– Hallitus on jo kertaalleen tehnyt tämän saman tempun. Viime eduskuntavaaleihin hallituspuolueet menivät talouslinjausten osalta sammutetuin lyhdyin, mutta vaalien jälkeen hallitusneuvotteluista tultiin ulos täysin erilaisin linjauksin, mitä ennen vaaleja oli luvattu. Onko nyt käymässä samoin, kysyy Kiuru.

– Onko kuntavaaleissa luvassa suuria lupauksia ja vaalien jälkeen suuria pettymyksiä, kun hallituspuolueiden todellinen linja onkin täysin päinvastainen, varoittaa Kiuru.