Hallituksen korjattava jätevesiuudistuksen epäkohdat

– Vaadimme, että hallitus selvittää miten jo tehdyt, tarpeettomiksi osoittautuneet ja epäonnistuneet jätevesijärjestelmien kustannukset hyvitetään niihin investoineille silloin, kun kuluttajasuojalain edellytykset kaupan purkuun tai korvaukseen eivät täyty.

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheen pitänyt kansanedustaja Pauliina Viitamies sanoi tuntuvan kohtuuttomalta, että tämän sotkun maksumiehiksi jäisivät yksin virheinvestointeja tehneet kansa.

– Kannamme huolta ympäristöstä, mutta myös haja-asutusalueella asuvista ihmisistä. On tärkeää, että vesistönsuojelu hoidetaan kuntoon, mutta sen tulee tapahtua yhdenvertaisella ja oikeudenmukaisella tavalla.

-Tiedämme myös sen, että suomalaiset hyväksyvät ympäristönsuojelun, mutta ihmisten pitää tietää, mitä kulloinkin heiltä vaaditaan ja miten yhteiskunta on siinä mukana, Viitanen totesi.

Hän arvioi, että hallitus piilottelee poikkeusmenettelyn mahdollisuuden takana.
– Ei ole tarkoituksenmukaista, että laki toimii ainoastaan silloin, kun siitä voi poiketa. Asian aktiivinen selvittämisvastuu tulee olla viranomaisella, ei yksittäisellä kuntalaisella itsellään.

Lähtökohtana tulee olla, että kun mahdollisuudet vapautuksen saamiseen ovat ilmeiset, vapautus myönnetään kunnan toimenpitein. Jatkossa tulee kunnan myös vapauttaa toimenpiteistä ne kiinteistöt, joiden alueella rakennetaan viemäriverkko seuraavien kuuden vuoden sisällä.

Viitamies esitteli sosialidemokraatien linjaukset:
1) säädöksistä tehdään erilaiset riippuen siitä, onko kiinteistö vesistön äärellä vai kuivalla maalla
2) kunta velvoitetaan huolehtimaan vapautukseen oikeutettujen ihmisten tilanteesta
3) kunnat tekevät selkeät suunnitelmat viemäriverkostojen rakentamiseksi
4) yhteiskunta osallistuu pienituloisten viemärikustannuksiin nykyistä vahvemmin
5) mikäli toinen talouden aikuisista on täyttänyt 65 vuotta, heidät vapautetaan toimenpiteistä. Ja niiden eteen SDP tekee töitä eduskuntakäsittelyssä.

– SDP ei ole mukana välikysymyksessä, koska asia on nyt eduskunnan käsissä hallituksen antaman esityksen jälkeen. Kannanotot monien edustajien – myös hallituspuolueiden- taholta ovat olleet sen suuntaisia, että on ilmeistä, että eduskunta voi ottaa paremmin vastuun asian korjaamisesta.