Hallituksen herättävä yritysrahoitukseen

Ville Skinnari

Kansanedustaja, eduskunnan talousvaliokunnan jäsen, Ville Skinnari (sd.) vaatii hallitusta töihin PK-yritysten kasvun rahoittamiseksi. Skinnarin mukaan hallituksen työllisyystavoitteet jäävät kauaksi tavoitteesta, jollei yritysten rahoitustarpeisiin pystytä vastaamaan. Hallituksen tavoitteena on luoda tällä kaudella vuoteen 2019 mennessä 110.000 uutta työpaikkaa.

– Viime eduskuntakaudella kansanedustajana Juha Sipilä oli erittäin huolissaan yritysten kasvun rahoituksesta. Hän jopa esitti uutta rahastoa yritysten rahoituksen aukkojen paikkaamiseksi.  On hyvä, että työttömyyspäivärahalla voi alkaa yrittäjäksi.  Suomi ei kuitenkaan nouse pelkästään starttirahoilla ja kilpailukykysopimuksella.  Työllisyystavoitteisiin ei päästä ilman, että PK-sektorin kasvun ja kansainvälistymisen rahoitustarve hoidetaan kuntoon.

Skinnarin mukaan Sipilän ja hallituksen hehkuttamat uudet rahastot ovat osoittautuneet tehottomiksi.

– Jos OP-ryhmällä on viisi asiakasta ja Finnveralla kaksi, pitäisi hallituksen vetää asiasta nopeasti johtopäätökset ja ryhtyä toimiin tilanteen korjaamiseksi.  Pankki pääomasijoittajana on yrittäjälle usein vieras ajatus. Myös rahan hinta on koetaan liian korkeaksi.

Keskisuuret yritykset ratkaisevat Suomen kasvun

Skinnarin mukaan perinteiset liikepankit ovat yhä harvemman PK-yrittäjien rahoittajia. Finnveran uusi 300 miljoonan euron välirahoitus ei sekään ole odotuksista huolimatta löytänyt yrittäjiä.

–  Keskisuuret yritykset ratkaisevat syntyykö Suomeen aitoja oikeita työpaikkoja.  Suuremmissakin PK-yrityksissä tarvitaan pidemmän aikavälin vieraan pääoman ehtoisia rahoitusjärjestelyitä.  Tähän tarpeeseen Suomessa ei ole tällä hetkellä toimivaa ratkaisua. Yrittäjän näkökulmasta pankin toimiminen pääomasijoittajana on usein ongelmallista.

Skinnari muistuttaa, että EU-sääntöjen taakse yritysrahoituksen haasteellisuudessa on turha mennä.

– Esimerkiksi Saksassa valtion rahoitusyhtiö toimii erittäin joustavasti myös suurempien PK -yritysten rahoituksessa.